JNM wil er alles aan doen opdat haar leden zich zo goed mogelijk voelen binnen de organisatie, op alle fronten. We doen aan drempeldenken, werken met sfeerberen aan safe(r) spaces op onze feestjes, maar vooral: je kan altijd aankloppen bij het Aanspreekpunt Persoonlijke Integriteit (kortweg 'API') als je geconfronteerd werd met een integriteitsschending. Ofwel doordat je het zelf meemaakt(e), ofwel omdat je getuige van bent dat het bij iemand anders gebeurt.

Wat is een API? 

'Aanspreekpunt persoonlijke integriteit', het is een hele boterham. Want 'integriteit', wat is dat nu precies? Wel: iemands persoonlijke integriteit is eigenlijk diens eigen 'ik', zowel op lichamelijk als op psychisch vlak. Iemands integriteit beschermen, betekent dan ook dat je de normen, waarden en persoonlijke grenzen van die persoon respecteert. Gebeurt dit niet (bv. omdat iemand gepest wordt, ongewenst aangeraakt wordt, beledigd of gediscrimineerd wordt...), dan spreken we over een 'integriteitsschending'. Op deze webpagina vind je een overzicht van situaties waarin er sprake is van grensoverschrijdend gedrag.

Hieronder vind je gemakkelijk de informatie die je in verschillende situaties nodig kan hebben. Toch niet gevonden wat je nodig had? Laat het ons weten via api@jnm.be.

Als je je als begeleider op kamp in een noodsituatie bevindt, kan je steeds naar JNM Nationaal bellen om hulp in te schakelen. Het hele jaar door kan je bellen naar de noodtelefoon (+32 486 13 54 20) Die is 24/24 en 7/7 rechtstreeks beschikbaar. Tijdens de kampenzomer (in juli en augustus) zijn ook de API's permanent bereikbaar op de API-zomertelefoon (+32 490 01 60 82).

Wat doen de API's? 

De API’s luisteren naar je verhaal, zonder oordeel. Ze ondersteunen, denken mee na over mogelijke oplossingen en verwijzen, indien nodig, met zorg en discretie door naar meer hulp. Bovendien zetten ze preventieve acties op poten (vormingen, sessies, posters, flyers...) om ieders veiligheid binnen JNM te vergroten, én werken ze aan het integriteitsbeleid van JNM.

Let op: De API's hebben discretieplicht en gaan integer om met elke situatie. Dat betekent dat hun verhaal veilig is bij jou, en ze nooit zomaar dingen gaan rondbazuinen. Zwijgplicht hebben API's echter niet, en absolute geheimhouding kunnen of mogen ze dus niet (altijd) garanderen. Vooral wanneer ze inschatten dat er (bijkomend) gevaar is voor de melder of anderen, moeten zij soms bijkomende stappen ondernemen. Als er strafbare feiten gepleegd zijn, hebben de API's zelfs meldingsplicht.

Wat zijn de API's niet?

  • API's zijn geen professionele hulpverleners: ze mogen luisteren en doorverwijzen, maar nooit zelf therapeutisch advies geven.

  • API's zijn geen politieagenten: ze mogen niet sanctioneren, schorsen of uitsluiten - die taak ligt bij het Bestuur. Wel mogen de API's het bestuur adviseren over mogelijke sancties bij (ernstige of herhaaldelijke) situaties van grensoverschrijdend gedrag.

Hoe kan je de API's contacteren?

Online - Je kan ons gemakkelijk samen aanschrijven via api@jnm.be. Voel je je daar niet comfortabel bij? Dan kan je er ook voor kiezen om een specifieke API te mailen of een anonieme melding te doen via deze form.

Via telefoon - Bel gerust naar één van bovenstaande GSM-nummers. We doen altijd ons best om zo snel mogelijk te reageren (maar hebben enkel in de zomer écht permanentie).

  • Tijdens de kantooruren kan je de API's vaak ook bereiken via het bondssec telefoonnummer: 09 223 47 81.

  • Is het erg dringend en kan het niet wachten tot de kantooruren, dan kun je altijd de noodtelefoon (0486 13 54 20) contacteren die bemand wordt door bestuurders of personeel. Indien nodig kunnen zij doorschakelen naar een API. 

  • Tijdens de zomer (juli en augustus) kan je steeds terecht bij de API-zomertelefoon (+32 490 01 60 82).

In het echt - Zie je ons ergens lopen, dan mag je ons natuurlijk ook in real life aanspreken. Sien en Meret zijn JNM-vrijwilligers. Op het bondssec is er, tussen 10u. en 16u., steeds iemand van het personeel aanwezig (Louise vaak op dinsdagen en donderdagen!).