Ik maak me zorgen om iemand

< Ga terug naar API

Soms merk je dat het niet goed gaat met een van je mede-leden of -leiding, maar weet je niet goed hoe je dit kan aanpakken. We geven je hieronder kort een aantal stappen die je zelf kan ondernemen, maar zetten ook de andere mogelijkheden in de verf.

Je ziet het niet zitten om zelf een gesprek aan te gaan

Om welke reden dan ook: we begrijpen het dat je het niet altijd ziet zitten om zelf in gesprek te gaan met de persoon waarover je je zorgen maakt. Weet dat je die persoon rechtstreeks kan doorverwijzen naar de API's of zelf contact kan opnemen om het verhaal te doen. Je kan op verschillende manieren contact opnemen:

  • via e-mail naar api@jnm.be of één van onze persoonlijke e-mailadressen hieronder;

  • per telefoon - via het bondssec (09 223 47 81, tussen 10u. en 16u.). Erg dringend? Bel naar de noodtelefoon (+32 486 13 54 20). Rechtstreeks naar één van onderstaande GSM-nummers kan ook.

  • anoniem via deze form. Lager op deze pagina vind je daar meer informatie over terug.

  • in het echt - spreek ons gerust 'in real life' aan. Stan en Meret zijn JNM-vrijwilligers. Op het bondssec is er, tussen 10u. en 16u., steeds iemand van het personeel aanwezig.

Je ziet het wel zitten om zelf een gesprek aan te gaan

Dat is echt sterk. Onderstaand plan van aanpak kan je daarbij helpen.

Stap 1: (objectief) zicht krijgen op de situatie - wat is er aan de hand?

Hou hierbij wel steeds een aantal dingen in je achterhoofd. Probeer zoveel mogelijk ...

  1. ... empathisch te luisteren en niet te oordelen. Tips over hoe je goed kan luisteren, vind je hier.

  2. ... niet te beloven dat je alles zal verzwijgen. Als je je ernstig zorgen maakt om iemand, is het net goed dat je (samen) hulp zoekt. Vaak zijn sommige situaties te veel om alleen te dragen.

  3. ... discreet om te gaan met de informatie die iemand je toevertrouwt.

  4. ... je eigen grenzen te respecteren. Geef aan wanneer iets moeilijk is en verwijs door waar nodig

  5. ... vragen te stellen om de ernst van de situatie in te schatten. Beklemtoon wel dat iemand niet moet antwoorden op jouw vragen en respecteer dat.

Meer informatie over hoe je iemand kan helpen in verschillende moeilijke situaties, daarover heeft Awel een superduidelijke pagina.

Stap 2: (samen) bepalen waar je best hulp gaat zoeken

Weet dat je zowel binnen als buiten JNM terecht kan voor hulp. Tracht te vermijden om ‘boven het hoofd’ van diegene die je wil helpen te werken: betrek die persoon zoveel mogelijk in hoe die het liefst geholpen wil worden.

  • Binnen JNM: neem gerust samen contact op met de Stan en Meret (zie boven) - zij kunnen mee nadenken over waar jullie hulp kunnen vinden of wat jullie kunnen doen.

  • Buiten JNM: er zijn heel wat websites die praktische tips en tools hebben voor moeilijke situaties. Hier vind je een duidelijk overzicht.

Moeilijke situaties of zaken die aandacht zullen vragen binnen de afdeling, meld je best ook (al dan niet geanonimiseerd) aan api@jnm.be. Zo kunnen zij eventueel mee opvolgen en in kaart brengen met welke situaties JNM'ers worstelen, alsook meer inzetten op preventieve acties.

Stap 3: contact houden

Wanneer iemand het moeilijk heeft, heeft die persoon soms de neiging om minder contact te zoeken en zich terug te trekken. Geef ruimte, maar neem af en toe ook zelf initiatief om te vragen hoe het gaat, of de persoon hulp heeft kunnen vinden of nog verdere steun nodig heeft. Je kan ook afspreken met de betrokken API('s) wie contact houdt.

Hiervoor kan je het API contacteren:

  • Pesten Wanneer één of meerdere mensen de bedoeling hebben om iemand anders of een groep te kwetsen door hun gedrag. Dat kan zowel verbaal (iemand scheldt iemand anders uit), fysiek (iemand duwt iemand anders zomaar op de grond) als psychologisch (iemand maakt keer op keer vervelende opmerkingen). Het gaat niet om iets eenmaligs, maar om het telkens opnieuw lastigvallen van dezelfde persoon of personen. Hier vind je meer informatie over het verschil tussen pesten en plagen.

  • Seksueel Grensoverschrijdend Gedrag (SGG) Dwingt iemand jou tot seks, kussen of gelijk welk seksueel contact? Dan is dat een vorm van seksueel misbruik of seksueel grensoverschrijdend gedrag.

  • Agressief gedrag kan je onderverdelen in verschillende soorten. Hier vind je meer informatie over hoe je agressie kan herkennen en hoe je erop kan reageren.

  • Discriminatie is het verschillend behandelen van personen en groepen op basis van bepaalde kenmerken. Hoe je ermee omgaat en wat je kan doen als getuige, daarover vind je hier meer info.

  • Andere traumatische gebeurtenissen (echtscheiding van de ouders, sterven van een dierbare, …) die invloed hebben op de (mede)leden en/of begeleiding en de werking van jullie afdeling of ploeg.

Op deze webpagina vind je een overzicht van situaties waarin er sprake is van grensoverschrijdend gedrag.

Hiervoor contacteer je het API NIET :

  • Er is iemand gevallen over een piket en die heeft een diepe snijwonde. Jullie weten niet wat te doen.

  • Een groepje ini’s heeft alcohol gedronken vooraleer ze zijn gaan slapen, maar er liep niet echt iets mis.

    • Zorg dat jullie het drugs- en alcoholbeleid van JNM respecteren en contacteer voor extra advies de D&A.

      Klachtenformulier: mijn kind wilde vlees eten, maar kreeg geen vlees WIE? 

  • Een ouder is boos: "Mijn kind wilde vlees eten, maar kreeg geen vlees."

    • Wat wel? Leg uit waarom niet en als de ouder nog steeds kwaad is, kan je doorverwijzen naar de pagina crisis en klacht.

  • ....

Anonieme meldingsform

Wil je graag een melding doen over een integriteitsschending die je zag gebeuren, dan kun je dat hier anoniem doen. Door deze anonimiteit, kunnen we je niet terug contacteren over de melding. Wil je graag feedback op je melding, dan kun je de API's contacteren via api@jnm.be. Let wel, als je ons mailt, dan is het niet meer anoniem, tenzij je een alias e-mailadres aanmaakt. 

Wees voorzichtig met het vermelden van echte namen in je melding. Iedereen heeft recht op privacy. Het anoniem melden van een integriteitsschending leidt niet tot een onderzoek.