Bestuurspost Communicatieploeg (CP)
Hey Allemaal!
Naar mijn gevoel hebben we met de CP dit jaar bergen werk verzet. Voor wie de saaie uitleg wil op basis van onze takenlijst, ik lijstte het hieronder op. Voor wie liever een leuke, vormgegeven reis door ons CP-jaar maakt: Op basis van de CP-updates die ik het afgelopen jaar verstuurde naar de ploeg maakte ik een 2 meter lang jaaroverzicht van wat we deden dit jaar.
Takenlijst CP (volgens de beleidsnota)
Tijdschriften |
4 keer per jaar vormgeven en uitgeven van het Kikkertje. Ervoor zorgen dat het tot bij alle piepers geraakt. |
|
4 keer per jaar vormgeven en uitgeven van de MagazINI. Ervoor zorgen dat het tot bij alle ini’s geraakt. |
||
4 keer per jaar vormgeven en uitgeven van de Euglena. Ervoor zorgen dat de Euglena gevuld raakt en dat er interessante artikels in worden gepubliceerd. Ervoor zorgen dat die tot bij alle gewone leden geraakt. |
We maakten zelfs een 5e editie van de Euglena, helemaal in teken van de verkiezingen.
|
|
Ervoor zorgen dat de magazines op een interactieve manier digitaal worden aangeboden |
De magazines staan in pdf-vorm op de website, het interactief maken ervan is nog niet gelukt
|
|
Promo |
Promopakketten ter beschikking stellen van de afdelingen |
Check! We zijn bezig met het maken van startdag-promo-pakketten. |
Een promoteam dat ter beschikking staat van de afdelingen |
Check! Het proat (promo afdelingsteam) werkt niet, maar als CoVer stond ik klaar om promovragen te beantwoorden en de freelancers in de ploeg in te schakelen waar nodig. |
|
Afdelingen ondersteunen in het uitwerken en uitvoeren van promocampagnes |
Daar is dit jaar nog niet naar gevraagd, maar we zijn bezig met een aantal regio-promodagen te plannen. |
|
Bewustwordingsacties rond promo |
In combinatie met de regio-promo-plan-momenten is dit eentje om volgend jaar zeker op in te zetten! |
|
Zorgen dat er kant-en-klaar communicatiemateriaal is voor onze afdelingen |
Check! Zowel fysiek als digitaal promomateriaal komt jullie kant op! |
|
Website |
De website onderhouden |
Check! |
Door middel van evaluatie de website verder uitwerken, updaten en overzichtelijk houden |
Check! |
|
Effectieve overkoepelende informatie verzorgen |
Check! |
|
Ervoor zorgen dat personeel en vrijwilligers vlot met de website aan de slag kunnen |
Check! We verzorgden een website-sessie op Koers-AV. |
|
Sociale media |
De inhoudelijke thema's van JNM uitdragen in haar sociale media |
Check! |
Het onderhouden van minstens 3 sociale mediakanalen |
Check! |
|
Het onderhouden van online platformen waar JNM’ers laagdrempelig kunnen communiceren |
Check! De facebookgroepen |
|
Minstens twee keer per jaar samenzitten met de communicatie-beleidsgroep |
Check! Eén keer over de sociale media, eén keer over inclusieve communicatie |
|
Het uitwerken van een sociale mediastrategie (tegen 2024) |
Check! Hebben we dit jaar geschreven! Lees hier |
|
Onderzoeken of er andere betere digitale communicatiekanalen zijn |
Check! Op de communicatie-beleidsgroep hadden we het over de FB-groepen en over of we eventueel betere kanalen zouden kunnen gebruiken. We bekeken discord en andere opties maar besloten voor nu bij de FB-groepen te blijven. |
|
Ondersteuning |
De ploegen ondersteunen in hun communicatie. Samen overleggen wat hun ondersteuningsnoden zijn. |
Check! |
De communicatie van de verschillende ploegen en kanalen op elkaar afstemmen |
Check! |
|
Inzetten op inclusieve communicatie met behulp van iconen, eenvoudige taal en genderneutraal taalgebruik |
Check! We zaten verschillende keren samen met de IP, we zetten in op meertalige promo, vormgegeven checklists voor inclusieve communicatie en organiseren een vorming over laagdrempelige communicatie |
|
|
Het aanbieden van minstens 3 communicatie-gerelateerde vormingen per jaar |
Check! Website, Socialemedia en Canva |
Andere dingen die niet in onze takenlijst staan maar die we wel realiseerden:
De NFWG organiseerde een dwaal-activiteit in Brussel. Gewapend met hun fototoestellen maakten ze er een gezellige dag van.
Het verkiezingsproject. We maakten een 5e Euglena, bundelden informatie op de website, organiseerden een Europa-Soirée en creëerden bewustwording rond de verkiezingen via onze sociale media. We wilden jongeren aanzetten tot geïnformeerd gaan stemmen. Hopelijk zijn we daarin geslaagd, we hebben in ieder geval ons best gedaan.
Zozo, ik hoop dat ik niets vergeten ben. Dit geeft in ieder geval al een goed beeld van wat de CP dit jaar verwezenlijkt heeft. Ik ben super trots op onze ploeg en ben blij dat ik deze gemotiveerde bende mocht aansturen. Lieve CP’ers, Merci!
Met vragen of opmerkingen weet je me te vinden, Tot op het congres!
Groetjes,
Marie