Promo

< Ga terug naar Voor werkmieren

Promo voeren doe je normaal gezien met een heel specifiek doel. Je wil meer leden, je wil dat de hele gemeente weet dat je een fuif geeft eind november, je wil volk lokken naar je activiteit in het kader van de dag van de natuur… 

Afhankelijk  van het doel dat je wil bereiken, kan je verschillende middelen inzetten: flyers, posters, een facebook-campagne, adverteren in een lokale krant, instagram-verhalen maken… 

Eerste Hulp bij Promo

In de Sharepoint-map 'Promo' van de AfdelingsOndersteuningsPloeg staat superveel info. Je vindt er allerlei sjablonen, draaiboeken en voorbeelden. En neem zeker ook eens een kijkje in de syllabus of in de handleiding Pers & Promo.

Hoe je eraan begint, waar je rekening moet mee houden, wie je kan inschakelen… Het staat er allemaal.

Ook nuttig: hier kan je promomateriaal bestellen!

vijfde keer goede keer

Afdelingspromowedstrijd

Boodschap van algemeen nut aan alle JNM’ers,

zijn jullie klaar voor een uitdaging dit jaar? Want ja, je kent het probleem wel. Jij weet heel goed dat je in de allercoolste afdeling zit, maar niemand gelooft jou. Awel, daar komt eindelijk verandering in. Het is dit jaar namelijk tijd voor…

De Epische Strijd der Vlaamsche en Brusselse Afdelingen

Op het congres volgende zomer kan je met jouw afdeling in de prijzen vallen en de officiële titel krijgen van ‘beste afdeling’ in 8 verschillende categorieën.

Welke categorieën? Wacht wacht! Nog even geduld... Eerst moet ik je uitleggen waarom we deze wedstrijd organiseren. Laten we beginnen met corona, weet je nog? Sindsdien is JNM veel leden aan het verliezen. En ja, wij zijn sowieso al niet zo’n grote organisatie, dus dat is niet heel handig… JNM draait immers op vrijwilligers die bergen werk verzetten. Ook hebben we de overheid beloofd dat we een beetje willen groeien en zij geven ons daar dan centjes voor. Oh en de allerbelangrijkste reden is natuurlijk dat we geloven dat er heel veel kinderen zijn die goed bij JNM passen, maar ons jammer genoeg nooit leren kennen. We willen hen toch ook de kans geven om onze prachtige natuur te ontdekken en enthousiast te worden om onze planeet te blijven beschermen? Zeker nu! 

Daarom zetten we dit jaar extra in op promo en dat vertaalt zich (onder andere) in deze wedstrijd! Ben jij klaar om dit jaar met jouw afdeling de beste promo te voeren? Trommel alvast je afdelingsgenoten op want hier zijn de categorieën waarin jullie kunnen triomferen:

  1. Grootste absolute groei

    • Hoeveel extra leden hebben jullie eind dit jaar?

  2. Grootste relatieve groei

    • Hoeveel is jullie ledenaantal procentueel gegroeid?

  3. Zotste promostunt 

    • Organiseer een zo origineel mogelijke promoactie

  4. Beste vriend van de pers

    • Kom zo veel/groot/goed mogelijk in het nieuws

  5. Beste netwerker

    • Werk zo goed mogelijk samen met andere organisaties voor jouw promoacties

  6. Meest artistieke promo

    • Maak de mooiste/meest kunstzinnige poster of flyer

  7. Beste influencers

    • Voer als de beste promo op jullie socials

  8. Beste promoverantwoordelijke

    • Welke afdeling heeft een promoverantwoordelijke die echt eens in de bloemetjes moet gezet worden?


Heb je nog vragen of kan jouw afdeling wel wat steun gebruiken? Of: Heb je dit semester al een coole promostunt gedaan, een interview gegeven in de lokale pers of een prachtige poster ontworpen? Deel je promonieuws met ons via  promo@jnm.be! Nog wat promohulp nodig? Contacteer ons via hetzelfde e-mailadres voor promoadvies of vraag een VOM aan. 

Promo-materiaal

Het algemeen promo-materiaal van JNM is bedoeld als eerste kennismaking met JNM. De flyer is een korte, algemene introductie, in de brochure gaan we iets dieper in op wat JNM is. Dit promo-materiaal geeft een eerste idee van wat JNM is en het is een uitnodiging om wat uitgebreider kennis te maken met JNM. Via de website bijvoorbeeld, of beter nog, door deel te nemen aan een activiteit.

Bijbestellen?

Is al het promo-materiaal de deur uit en wil je graag wat éxtra exemplaren ontvangen?
Je kunt ze eenvoudig bestellen via dit formulier: Bestelformulier promotiemateriaal.

promomateriaal 2024

Eigen promomateriaal van en voor je afdeling 

Wil je met je afdeling graag zelf een flyer, affiche... ontwerpen, dan spreek je natuurlijk best de creatieve duizendpoten aan. Zij slagen er ongetwijfeld in om origineel en 100% op maat gemaakt promomateriaal te ontwerpen.  

Bij gebrek aan duizendpoten in je afdeling, of als blijkt dat die duizendpoten helemaal niet van de creatieve soort zijn, of het veel te druk hebben met één van hun andere 999 bezigheden, kan je altijd hulp vragen aan de Communicatieploeg. Daar kweken ze creatieve duizendpoten. Stuur gewoon een mail naar communicatie@jnm.be 

Bedenk wel dat het wat tijd vraagt om duizendpoten uit hun hol te lokken, ze verlekkerd te maken voor een projectje en het uitgevoerd te krijgen. Vraag dus op tijd wat je graag zou willen!

F_Onbekend_CreatieveDuizendpoot

Promostandje

Met je ploeg of afdeling op het event van een externe partner staan, is een mooie kans om promo te voeren! Neem zeker flyers en eventueel posters mee. Wil je extra volk naar je promostand lokken? Bied dan ook iets anders aan!

Hier zijn alvast wat ideetjes:

  • Eten of drinken verkopen. Denk aan chocomelk of wafels op een kerstmarkt, ijsjes en frisse drankjes in de zomer. Vraag zeker aan de organisatie of dit mag, op sommige evenementen verkoopt de organisator al eten en drinken.

  • Braakballen pluizen. Neem braakballen, pincetten en determinatietabellen mee naar de activiteit. Vertel de deelnemers zeker dat ze na afloop hun handen moeten wassen!

  • Kikkerorigami maken of versieren. Misschien kunnen de kikkers van verschillende deelnemers zelfs een race doen tegen elkaar?

  • Zaadbommen maken. Geef eventueel wat uitleg over welke planten aantrekkelijk zijn voor welke bestuivers.

  • Een insectenhotel bouwen. Vertel bezoekers over de voordelen van insecten in de tuin.

  • Vetbollen maken. Laat bezoekers zelf een potje versieren of een appel uithollen om daar het vet in te gieten.

  • Voeldozen plaatsen. Wat voelen de bezoekers? Kan je een verhaal over de natuur linken aan je voeldozen?

  • Groenten per seizoen sorteren. Deel je kennis over ecologisch eten en seizoensgroenten met de bezoekers.

  • Mos bekijken. Leg wat mos onder een bino. Wat zien je bezoekers? Wat kun je hen vertellen over mos?

  • Waterverbruik van voeding inschatten. Hang afbeeldingen van verschillende voedingswaarden aan een waslijn. Kunnen de bezoekers ze ordenen op basis van waterverbruik?

  • JNM Winkel betrekken. Misschien kunnen jullie een aantal zaken uit de JNM Winkel verkopen. Best eerst contact opnemen met winkel@jnm.be om te checken wat nog kan.