Mollie
< Ga terug naar Afdelingsfinanciën
Eén van de belangrijke functies in elke afdeling is die van penningmeester (ping). Deze persoon krijgt de eer zich een volledig werkjaar toe te leggen op het bijhouden en beheren van de inkomsten en uitgaven van de afdeling. De ping vindt alle do’s and don’ts, en vooral een hoop gigantisch interessante informatie, in de functiehandleiding. Deze pagina gaat beetje dieper in op de Mollie betalingen.
Wat is Mollie?
Mollie is een online betaalplatform dat in onze site zit verwerkt. Hierdoor worden leden direct na inschrijven van een betalende activiteit naar een webpagina geleidt om te betalen, waar er vroeger werd gewerkt met een extra maillink en sommige betalingen van eventjes tijd namen of vergeten werden. Het inschrijvingsbedrag wordt dan gestort naar de nationale rekening. Om de 2 maanden worden deze inschrijvingscentjes per activiteit opgeteld en terugegestort naar de juiste afdeling. In het begin van januari, maart, mei, juli, september en november mogen jullie deze betalingen verwachten.
Hoe werkt het?
Als afdeling moet je niks speciaal doen, aangezien mollie al verwerkt zit in onze cms volstaat het om simpelweg een bedrag in te geven op de price onder de registrations options wanneer je een activiteit aanmaakt. Probeer dit bedrag vanaf het begin juist te zetten, zodat er later geen discussie of onduidelijkheden optreden. Wanneer het lid dit bedrag betaald heeft word automatisch de payment status verandet naar Paid, om dit te kunnen checken moet je opp de cms naar de activiteit gaan en gaan kijken bij registrations. Vroeg of laat zal dit bedrag dan op jullie rekening verschijnen als nationaal dit overgeschreven heeft. Leden kunnen de link ook wegklikken en daardoor nog niet direct betalen, bij hun payment status zal dan expired staan. Deze leden kan je aanklikken en een payment reminder sturen via de zwart play-button en daar activity-payment-reminder kiezen uit het menu van send mail. Wanneer je dit een beetje opvolgt gaat het supervlot om leden te laten betalen en moet je je niet meer druk maken in mensen bereiken om te betalen of handmatig alle statussen aan te passen.
Wat zijn de voordelen?
Vanuit nationaal raden we aan om hier gebruik van te maken en niet meer te werken met een overschrijving in de uitleg van de activiteit zelf. Dit voornamelijk omdat we als JNM verplicht zijn om jaarlijks fiscale attesten te bezorgen aan onze leden onder 14 jaar. Dat attest bevat gegevens over hoeveel dat lid betaald heeft voor diens JNM jaar. Ouders kunnen met dat attest een belastingvermindering krijgen en dat willen de mensen graag 😉. Nationaal maakt deze attesten op en via mollie gaat dit een heel stuk vlotter aangezien dit bijna volledig automatisch gebeurd. Wanneer dit niet mollie zou gebeuren komt er onnodig veel extra werk, belletjes en mailverkeer terecht bij de admins, en dat willen we vermijden.
Daarnaast zorgt mollie ook voor minder werk voor de afdelingsvrijwilligers. J emoet als ping of activiteitenverantwoordelijke niet zoeken in je betalingen of iemand betaald heeft maar door simpelweg de cms te raadplegen weet je wie wel en niet betaald heeft. Dankzij mollie moet je deze statussen ook niet meer handmatig aanpassen, wat in de beginjaren van de nieuwe site wel zo was, aangezien dit automatisch gebeurd. Enige wat je moet checken zijn de betalingen die binnenkomen van nationaal die vroeg of laat op jullie rekeningnnummer zal verschijnen. Ook voor een ouder zorgt mollie voor een versimpelende werking door rechtstreeks door geschakeld te worden naar een betaallink en niet zelf te moeten gaan overschrijven en zoeken naar die informatie.
Moesten er toch nog problemen of onduidelijkheden rond de betalingen en mollie, mail naar financieel@jnm.be. Ons financieel medewerker helpt met alle plezier om problemen of onduidelijkheden weg te werken.