Wie zijn de verraders?

Klara Bolckmans

Wie zijn de verraders?

Doel:

De leden moeten zo snel mogelijk de begeleiders met de tips zoeken en deze tips verzamelen. Want de tips verwijzen naar de verrader/moordenaar.

De groep die als eerste de juiste daders vindt, is gewonnen.

Duur:

1 tot 3 uur

Doelgroep
Piep, Ini, Gewoon lid
Aantal deelnemers
Aantal deelnemers: 6 tot 6
Aantal begeleiders
Aantal begeleiders: 3 tot 3
Terrein
Natuur, Stad
Seizoen
Winter, Lente, Zomer, Herfst
Benodigdheden
Stilo

SPELVERLOOP

Gebaseerd op levende cluedo. Het is een detective spel.

Er zijn verraders/moordenaars onder de JNM leiding/leden. De leden proberen uit te zoeken wie de verraders zijn. 

  • De leden splitsen zich op in groepen. Bijvoorbeeld in 5 groepen.

  • De begeleiders (bv. 6 begeleiders) verstoppen zich op het (kamp)terrein met een tip (een attribuut dat verwijst naar de verraders/moordenaars).

Het doel is voor de leden om zo snel mogelijk de begeleiders met de tips te zoeken en deze tips te verzamelen. Want de tips verwijzen naar de verrader/moordenaar. De leden krijgen atrributen van de begeleiders of tips die ze noteren voor hun groep.
Wanneer een groep alle tips en attributen heeft verzameld/genoteerd kan deze groep gaan onderzoeken. Ze kunnen mensen bevragen en hen dingen laten doen om te weten te komen wie de daders zijn. Bijvoorbeeld de groepen kregen vingerafdrukken van een begeleider. Deze begeleider beweert dat die de vingerafdrukken zijn van de verraders. Om te kunnen onderzoeken van wie die vingerafdrukken zijn, kunnen de leden nadat ze alle tips hebben adhv inkt en een stempelkussen de vingerafdrukken van de verdachten vragen. Op die manier krijgen ze meer informatie over de daders. 

De groep die als eerste de juiste daders vindt, is gewonnen.

Inkleding van het spel

Het is leuk te doen op kamp als het past binnen het kampthema.
Een voorbeeld van een kampthema:  De piepers zijn aangespoeld op een onbewoond eiland. Er blijkt een schat te zitten op het eiland. De piepers proberen deze te zoeken, maar het blijkt dat sommige van de begeleiders de schat voor zichzelf willen en dus de piepers verraden. Er is iets gebeurd waardoor we zeker weten dat er verraders zijn onder de leiding. Vb. de kaart werd gestolen en enkele begeleiders vonden deze kaart ergens verstopt terug. De begeleiders gaan opzoek naar vingerafdrukken, haren, voorwerpen die in de buurt lagen van de verstopplek...De leden proberen nu aan de hand van deze tips te zoeken wie de verraders onder de leiding zijn. 

Voorbeelden van atrributen en tips die de verstopte begeleiders geven/tonen:

  • handgeschrift van een verrader (1 exemplaar per groep)

  • een vingerafdruk (met inkt en stempelkussen) van een verrader (1 exemplaar per groep)

  • een voorwerp dat de verrader kenmerkt vb. een vlindernetje wanneer een leiding verzot is op vlinders, een voorwerp dat past bij je personnage in het (kamp)thema.... (de leden kunnen noteren welk(e) voorwerp(en) ze gezien hebben)

  • haar van de verraders (de leden kunnen noteren hoe het haar eruitziet)

  • ...

VARIATIE(S) OP HET SPEL

Er kan een verstopte begeleider een foute tip meegeven omdat hij zelf de verrader is!
Bijvoorbeeld hij maakt de leden wijs dat ...(een naam van iemand) de verrader is terwijl hij zelf de verrader is. Je brengt dan best wel de leden op de hoogte dat ze moeten oppassen met de tips en attributen die ze krijgen, 'want NIEMAND is nog te vertrouwen'.