Wie o wie is de mol?
JNM
Doel:
Het doel van het spel is dat de deelnemers de mollen ontmaskeren, natuurlijk willen de mollen dit ten alle mijden vermijden en toch zoveel mogelijk saboteren.
Duur:
1u30 tot 2 uur
- Doelgroep
- Ini
- Aantal deelnemers
- Aantal deelnemers: 10 tot 24
- Aantal begeleiders
- Aantal begeleiders: 4 tot 4
- Thema
- Natuur, Milieu
- Terrein
- Binnen
- Seizoen
- Winter, Herfst
OPZET:
Dit is een spel dat een combinatie is van 'de mol', 'saboteur', en 'werewolven'. Zoals ieder van deze spelen zijn er mollen die de deelnemers ervan willen weerhouden om te winnen. Dit vraagt dus om een goeie tactische samenwerking van de deelnemers.
Doel: Het doel van het spel is dat de deelnemers de mollen ontmaskeren, natuurlijk willen de mollen dit ten alle mijden vermijden en toch zoveel mogelijk saboteren.
Rollen: Er is 1 spelleider die het spel in volledig goeie banen leidt.
Er zijn 2 mollen deze moet de spelleider op voorhand inlichten. Bij voorkeur is dit 1 begeleider en 1 ini. De mollen hebben geen idee wie de andere mol is (net zoals in Saboteur).
De rest zijn deelnemers.
Verloop: Het spel verloopt met een vaste cyclus
1) Opdracht:
Dit is een opdracht (hieronder meer uitleg) waar de mol zoveel mogelijk probeert te mollen.
2) Bespreking:
Als een opdracht slaagt en volledig foutloos lukt mag de groep een Ja-Nee-vraag stellen aan de mollen. Hierbij mag de groep bespreken wat ze willen vragen. (vb. Zat jij bij deze opdracht bij persoon X? Of ben je een jongen of een meisje?) Er mag niet rechtstereeks gevraagd worden ben jij persoon X?
Als een opdracht faalt betekend het dat er geen goeie samenwerking was of omdat er goed gemold is. De mollen krijgen voor de volgende stemming 1 vrijstelling. Dat betekend dat anze 1 stem minder krijgen dan krijgen. (Dus als Joachim (de mol) 7 stemmen krijgt, heeft hij dankzij de vrijstelling maar 6 stemmen meer)
Na de opdracht/vraag is er een open discussie tussen iedereen waarbij je elkaar mag verdenken en beschuldigen. Je kan dit het best vergelijken met het discussiëren bij Werewolven (Max 5 min)
3) Stemming:
Iedereen kan zijn of haar stem uitbrengen op een Google Form. Een mol is pas 'ontmanteld' als deze MEER dan 50% van de stemmen heeft. Dit vraagt dus wat samenwerking/overeenkomst van de deelnemers.
4) Bekendmaking:
Bij de bekendmaking zegt de spelleider wie er het meeste stemmen heeft & met hoeveel procent, ookal is dit minder dan 50%. Zo weet iedereen wie de hoofdverdachte was.
- Als een mol meer dan 50% van de stemmen heeft (met vrijstellingen bijgerekend) dan veranderd de mol van rol. Deze wordt vanaf nu een gewone deelnemer.
- Als er een deelnemer meer dan 50% van de stemmen heeft dan gebeurt er niets. Hij mag blijven doorspelen. Het is bewezen dat hij geen mol is.
OPDRACHTEN
OPDRACHT 1: SAMENSTELLING
Iedereen moet een duo vormen met een andere speler. Het makkelijkst is dat de spelleider dit op voorhand al heeft bepaald wie met wie samengaat.
Bij de eerste opdracht deelt de spelleider zijn scherm. Hier zijn er foto's te zijn die steeds uit twee delen bestaan. VB een paashaas. De eerste persoon van het duo moet het eerste deel zeggen "paas" en dan is het aan de andere persoon van het duo om aan te vullen. Zo moeten alle duo's alle samengestelde woorden raden. Als iedereen eens is geweest worden wisselen de duo's van volgorde.
OPDRACHT 2: ACTIE!
Op de powerpoint komen en verdwijenen er 20 verschillende spreekwoorden. VB: De appel valt niet ver van de boom. Deze blijven soms maar enkele seconden op het scherm. Het is de bedoeling dat de deelnemers het voorwerp dat voorkomt in het spreekwoord ACHTER het korte filmpje gaan halen. Om het wat moeilijk te maken mag niemand iets opschrijven. Op voorhand krijgt de groep 1 minuut om een techniek te bedenken om alles te onthouden. Hier kan de mol makkelijk wat verwaaring zaaien.
OPDRACHT 3: WAAR IS WALLY?
Deze opdracht is gemaakt om de deelnemers wat extra vragen te kunnen stellen aan de mollen aangezien we bijna het einde benaderen van het spel. De opdracht is een wedstrijd tussen de mollen en de deelnemers. Er komen waar is wally zoekplaten op de powerpoint waar een raster over is, 3 in totaal waarvan er 1 per dia is. Het is de bedoeling dat je zo snel mogelijk Wally zoekt. Als je Wally vindt roept deze persoon: JA. Daarna moet hij wachten tot de helft van de mensen Wally heeft gevonden, dan pas wordt er verplakt waar hij verstopt zat. Als geen mol zit bij de eerste vijf personen bij het vinden van Wally, dan krijgen de deelnemers 1 vraag dat ze mogen stellen aan de mollen. De mollen willen natuurlijk zo weinig mogelijk vertellen over hun identiteit.
Het is belangrijk dat de spelleider pas na de 3 Wally tekeningen verteld hoeveel vragen de deelnemers mogen vragen aan mollen.
OPDRACHT 4: POSTJES
Voor de laatste opdracht wordt iedereen in 3 groepen gesplitst. Deze groepen worden best op voorhand bepaald door de spelleider. Iedere groep moet een raadsel/puzzel oplossen in een apparte call (hiervoor kan je makkelijk jitsi gebruiken en 3 links doorsturen in de groep), hier krijgen ze allemaal 7 minuten voor. Het is handig dat ieder groepje op zijn minst 1 leider heeft zodat deze de groep kan sturen. De spelleider stuurt best het raadsel al op voorhand door naar de leider in het groepje. Ieder groepje krijgt een apparte call Na 7 minuten moet ieder
Groep 1: Rebus: Hier moeten ze twee rebussen oplossen, nadat ze zijn opgelost moeten ze alle letters omzetten naar cijfers en deze optellen. a = 1, b = 2, c = 3,...
Groep 2: Sudoku: Dit groepje moet een sudoku oplossen, sommige vakjes zijn gekleurd, deze moeten ze optellen.
Groep 3: Zweedse puzzel: Dit is de moeilijkste van de drie, groepje moet een zweedse puzzel oplossen. Net zoals de rebus moeten ze alle letters omzetten naar cijfers en dan optellen.
https://meet.jit.si/Zweedsepuzzel
Na de 7 minuten moet iedereen terug komen naar de algemene call en wordt alles opgeteld bij elkaar. Ze mogen er maximaal 20 naast zitten, anders is de opdracht niet geslaagd.
EXTRA:
Als extra kan je een korte kahoot quiz maken op https://create.kahoot.it. De vragen kan jezelf invullen, ik heb het vragen gedaan over de leiding, leuke stellingen of mopjes dat typisch is voor een bepaalde leiding. De ini's moeten dan raden bij wie de stelling past van de leiding, zo krijgen ze het gevoel dat ze al meer bij de leiding horen.
TECHNISCH:
Omdat dit spel natuurlijk online is vraagt dit natuurlijk om wat technische voorbereiding. Wat je nog zelf moet maken is een algemene call waar je jou scherm met de powerpoint kan op sharen en een google form maken met iedereen die meedoet aan het spel zodat ze kunnen stemmen op wie de mol is. Hieronder vind je een link voor de powerpoint en een document met de foto's & antwoorden opdracht 4. De oplossingen van de andere opdrachten vind je in de beschrijving per dia. https://drive.google.com/drive/folders/1MVa5KmsQsSF3rmZ011-3xbB-1lxP-tQF?usp=sharing
Bij nog vragen, contacteer mij gerust!!