Weerkerende dieren spel

Jonas Bil

Weerkerende dieren spel

Doel:

Zo veel mogelijk weerkerende dieren terug in je natuurgebied (kamp) krijgen, wie het meeste dieren heeft op het einde van het spel wint.

Duur:

2 tot 4 uur

Doelgroep
Piep, Ini, Gewoon lid
Aantal deelnemers
Aantal deelnemers: 25 tot 80
Aantal begeleiders
Aantal begeleiders: 10 tot 25
Terrein
Natuur, Stad
Seizoen
Zomer, Lente
Benodigdheden
Zeeslagbord van het domein, Geld, Emmer met spons, Geprinte dieren, Kaartjes, Potloden, Papier, Quiz, Schors, Memorie, Fotozoektocht, Muziek

SPELVERLOOP

Doel van het spel:

Zo veel mogelijk weerkerende dieren terug in je natuurgebied (kamp) krijgen, wie het meeste dieren heeft op het einde van het spel wint.

 

Personages:

Boerenbond: bestaande uit de boeren (slechteriken getikt door een boer moet je geld afgeven), Sjoke Bouwvliege (getikt door haar moet je of dubbel zo veel betalen of een complottheorie bedenken) en de corrupte bioboeren (kun je omkopen met geld voor een gok op het zeeslagbord om zo de locatie van de dieren te vinden, bevinden zich wel midden in de boerenbond) (5 of meer leiding)
Dieren: liggen verstopt (vrij ver van de boerenbond), de boerenbond hebben deze dieren        gevangen en verstopt, omdat ze de oogst te veel kapot maakte  (0 leiding)
De natuurgebieden: de kampen met piepers in (4 in totaal), Zijn verschillend (watergebied, grasland, bos en lucht) (4leiding)
Milieuorganisaties: zijn postjes (9 in totaal), natuurpunt, natuur en bos, landschap vzw, WWF, Greenpeace, De Vlaemsche Waterweg NV, Gaia, Bos+. Je kunt bij een postje komen werken (opdrachtje doen) om geld te verdienen (9leiding)
Walvisjager: onderdeel van het greenpeacepostje, loopt rond in de boerenbond (1 leiding)
Vliegende leiding: zorgt gewoon dat het spel goed verloopt en lost ruzies op (1leiding)

Totaalaantal leiding: 20 (overige leiding zit bij de bioboer en helpt wanneer er een kamp op zoektocht vertrekt of zit bij het kamp zelf heel de tijd)

 

Spelverloop:

De piepers worden verdeeld over 4 kampen (de natuurgebieden), de leiding binnen dit kamp verteld zijn piepers wat voor type natuurgebied ze zijn en bij welke dieren ze daardoor bonuspunten krijgen (elk kamp heeft 2 dieren die dubbel zo veel waart zijn wanneer deze dieren in hun kamp terecht komen). Wanneer het startschot wordt gegeven vertrekken de piepers naar de postjes (organisaties) om daar geld te gaan verdienen (door te werken, opdrachtjes uitvoeren, zie later). Per postje dat ze gedaan hebben krijgen ze 1 muntje (of 2 als de leiding vindt dat ze het heel goed gedaan hebben). Met deze muntjes kunnen ze naar het midden van het veld lopen om bij de bio-boeren een gokje te wagen op het zeeslagbord (zeeslagbord is een bord van damvallei onderverdeeld in kotjes, zo kunnen de piepers de locatie van de dieren achterhalen). 1 gok op het zeeslagbord kost 2muntjes (na verloop van tijd kan dit veranderen als het spel sneller of trager moet gaan). Wanneer een groepje piepers juist gegokt heeft moet het terug naar hun kamp om met alle piepers van dat kamp + de leiding het dier te gaan zoeken.
Over het speelveld lopen ook boze boeren rond (wanneer een boer je tikt moet je de helft van je muntstukken,:  minstens 2 afgeven, loopt vooral rond dicht bij de bio-boeren en tussen de postjes).
Elk kamp heeft ook een blad met daarop elk postje, eens elk postje doorkruist is krijgt dit kamp 4muntstukken en een nieuw blad (inteleveren bij de bio boeren).
Naast het vinden van dieren kun je ook dieren overkopen van andere kampen, een dier van een ander kamp kopen kost je 8 muntstukken en deze prijs verhoogt bij elke doorverkoop met 1 muntstukken (bij elke doorverkoop krijgt dit dier een streepje bij). Het kopen van een dier is vooral voordelig bij dieren die in jou kamp 2punten waart zijn (elk natuurgebied heeft 2 dieren specifiek voor zijn biotoop waardoor het hier 2punten waart is) of voor het kopen van de wolharige mammoet (dit dier is in elk kamp 3 punten waard). Wanneer het eindsignaal wordt gegeven wint de persoon met de meeste punten.

 

Nog een paar regels:

  • Een groepje piepers bestaat uit een minimaal aantal piepers (het aantal zie ik ter plaatse wel)

  • De dieren in het bezit van het kamp blijven ter aller tijden in het kamp (uitgezonderd wanneer iedereen van het kamp op stap is voor een nieuw dier, dan mogen de andere dieren mee).

  • De dieren in je kamp zijn altijd duidelijk zichtbaar voor piepers van andere kampen (voor als de piepers deze willen kopen, een koop kan niet verhindert worden)

  • Het is niet de bedoeling piepers van andere kampen te verhinderen.
     

 

INKLEDING VAN HET SPEL

  1. Natuurpunt:

    De grote natuurquiz, de leiding heeft een blad met heel veel vragen op en verkleed als quizmaster stelt hij telkens 3vragen (creatief zijn met het afdrukken mag bv, 10m koprollen dan het antwoord zeggen…). Wanneer het groepje minstens 2 vragen juist heeft krijgt het een muntstuk
     

  2. Natuur en Bos:

    Schors memorie, memorie met schors van bomen (de naam van de boom staat er telkens bij). Indien deze boom ergens in de buurt staat moeten de piepers deze boom ook vinden.
     

  3. LandschapVZW:

    De piepers moeten op een groot blad papier zelf een natuurgebied maken (uitgebreid), maar moeten rekening houden met een hele boel criteria (natuurgebied maken houd ook in: naam verzinnen, wat er zit, wandelpaden…)
     

  4. WWF:

    Fotozoektocht: de leiding toont een foto van een plek in de buurt, de piepers zoeken deze plek en daar liggen  muntstukken.
     

  5. Greenpeace:

    De walvisjager (iemand met een harpoen die ergens rondloopt) is de wortel
     

  6. De Vlaemsche Waterweg NV:

    Heeft een emmer en een hoop sponzen (sponzen liggen op lokaal) en de piepers moeten de walvis nathouden (ook een leiding die rondloopt of een blad papier met een walvis op dat ze van een afstand moeten nat maken).
     

  7. Gaia:

    Om actie te voeren moet er gedanst worden. De leiding geeft een thema waartegen Gaia vaak actie voert (kippen, ganzen, varkens… ) en hierrond moeten de piepers een dansje verzinnen.
     

  8. JNM:

    Bij JNM wordt er veel gefeest vandaar hier de karaoké.