Vogels & hun snavels: Memory
Nel Top
Doel:
Zoals de gewonen memory -maar dan met vogels & hun snavels- elk om beurt kaarten draaien en proberen matchen. Wil je er wat meer competitie insteken? Je kunt de piepers in twee of meer groepen indelen en ze tegen elkaar laten spelen.
Duur:
25 min
- Doelgroep
- Piep
- Aantal deelnemers
- Aantal deelnemers: 1 tot 1
- Aantal begeleiders
- Aantal begeleiders: 1 tot 1
- Thema
- Natuur, Broekzak
- Terrein
- Natuur, Stad, Binnen
- Seizoen
- Winter, Lente, Zomer, Herfst
- Benodigdheden
- Memory
SPELVERLOOP
Als eerste heb je uiteraard een memory nodig. Deze is niet moeilijk te maken; in een word -documentje plak je een stuk of tien (of meer) afbeeldingen van verschillende vogels (eventueel met de naam eronder) met hun snavel duidelijk zichtbaar op de foto/ afbeelding.
Ook heb je van de gekozen snavels de functie nodig; waarvoor dient de snavel? Zo zijn er snavels om noten open te kraken, om in het water te scheppen, sommige dienen zelf als temperatuurregelaar.
Hieronder vind je enkele voorbeeldjes.
Toekan: Deze vogel gebruikt zijn snavel om vruchten en fruit van takken te plukken.
Specht: De snavel wordt gebruikt om gaatjes in de bomen te boren. Hiervoor is het hoofd van de specht trouwens extra beschermd; bepaalde beentjes en een heel lange tong zorgen ervoor dat de hersens niet door elkaar geschud worden.
Buizerd: De buizerd gebruikt zijn scherpe snavel om zijn prooien te verscheuren.
Koolmees: Hij gebruikt zijn pincetsnavel om insecten op te eten.
Honingzuiger: Met zijn lange snavel zuigt hij de nectar uit de bloemen.
Ibis: De lange, kromme snavel dient om onder stenen of in ondiep water naar beestjes te zoeken.
Vink: Hij gebruikt zijn kegelvormige snavel om nootjes open te kraken.
Kluut: Deze vogel gebruikt zijn licht gekromde snavel om in ondiep water te maaien en zo waterdiertjes op te vissen.
Pelikaan: Met zijn snavel schept deze vogel vis uit het water.
Flamingo: Hij gebruikt zijn snavel om de vis uit een hap water te filteren.
Kraai: De snavel van deze vogel wordt gebruikt voor zowel insecten, fruit en nootjes te eten.
Schaarbek: Deze vogel gebruikt zijn snavel als schepnet; met het onderste, platte deel schept hij de vis uit het water terwijl hij er laag over vliegt.
Kruisbek: De punten van zijn snavel zijn scherp en kruisen elkaar. Hij gebruikt zijn snavel om zaden van naaldbomen te eten.
Eend: Deze vogel heeft een zeefsnavel en gebruikt die om de wateroppervlakte af te zoeken naar beestjes.
Als je zelf nog andere vogels interessant vindt, kun je ze er uiteraard bijvoegen.
Nu de memory gemaakt is, leg je ze voor de piepers in twee verschillende vierkanten. In het ene vierkant liggen alleen kaartjes met een beschrijving, in het andere vierkant liggen alleen de kaartjes met de afbeeldingen van de vogels met de snavels. Ze moeten allemaal in een cirkel zitten rond de kaartjes. Nu kunnen ze elk om beurten rechtstaan en van elk vierkant een kaartje omdraaien. als ze een match hebben, verdwijnen die twee kaartjes uit de cirkel, zoals bij de gewonen memory.
Zo gaan de piepers door tot er geen kaartjes meer liggen.
Wil je er wat meer competitie insteken? Je kunt de piepers in twee of meer groepen indelen en ze tegen elkaar laten spelen.
INKLEDING VAN HET SPEL
Je kunt als extra jezelf als vogel verkleden, of een verhaal vertellen over iemand die allemaal verschillende vogels tegenkomt en zich afvraagt waarom al die vogels een andere snavel hebben.
VARIATIE(S) OP HET SPEL
Je hoeft het spel niet persรฉ rond vogels te laten draaien; je kunt het zeker ook over bijvoorbeeld over dieren en hun habitat hebben, of bomen en hun vruchten/blaadjes, keuze genoeg!