Sorteertocht
Mathijs Vanrespaille
Doel:
De piepers zoveel mogelijk bij te leren over wat er in welke zak moet en waarom het belangrijk is om te sorteren terwijl we door een parkje of natuurgebiedje wandelen.
Duur:
1u30 tot 2 uur
- Doelgroep
- Piep
- Aantal deelnemers
- Aantal deelnemers: 1 tot oneindig
- Aantal begeleiders
- Aantal begeleiders: 2 tot oneindig
- Thema
- Milieu
- Terrein
- Natuur, Stad
- Benodigdheden
- Plastic zakken, 1 van elke afvalzak/doos
SPELVERLOOP
Het doel is de piepers zoveel mogelijk bij te leren over wat er in welke zak moet en waarom het belangrijk is om te sorteren terwijl we door een parkje of natuurgebiedje wandelen. Verkies een park of gebied waar wat zwerfvuil op de grond ligt. Voordat het spel begint deel je wat lege (en voldoende stevige!) plastic zakken uit onder de piepers. Vertel hen dat ze tijdens de wandeling zo veel mogelijk zwerfvuil moeten oprapen en in die zakjes bijhouden. Wandel nu naar op voorhand geselecteerde stoppunten. Bij elk punt geef je een korte uitleg over één categorie van afval (PMD, GFT...) en speel je een kort spel met de piepers omtrent dat soort van afval. Probeer terwijl je uitleg geeft wat interactie van de piepers te krijgen. Vraag naar voorbeelden van dingen die je in die zak gooit, wat er met dat afval gebeurt nadat het wordt opgehaald...
De aangeraden volgorde van zakken is: GFT, PMD, papier en karton, roze zak & restafval (vermeld ook KGA eens)
Wat ideeën voor korte spellen die je kan doen bij bepaalde zakken:
Neem wat blikjes, kartonnen, doppen en glazen flessen mee en geef elke pieper één stuk afval. Ga rond met een PMD zak en vraag aan elke pieper of ie denkt of dat in de PMD moet. Zo ja, smijten ze het in de zak. Zo nee, vraag hen in welke zak het dan wel moet.
Leg links van je een restafvalzak en rechts van je een roze zak en haal wat plastieke voorwerpen boven. Laat de piepers stemmen over wat in welke zak behoort.
Pak foto's mee van wat stukken karton en papier, sommige besmeurd met verf, sommige vettig, sommige proper.... laat de piepers handen op steken en duid telkens een andere aan om diens mening te horen: in de papierbak of is het te vuil? Als het te vuil is, wat doe je er dan mee?
Bij restafval: restafval bevat basically gewoon alles dat niet in de andere zakken steekt. Hierbij kan je de piepers gewoon een algemene quiz geven. Deel ze op in groepjes van drie en geef elk groepje en bundeltje met twee kolommen: kolom één bevat foto's (en een korte beschrijving, foto's zijn niet altijd even duidelijk) van een stuk afval. In de tweede kolom schrijven ze in welke zak dat zou moeten.
AFSLUITEN: Op het eind van de wandeling laat je de piepers naar je toe komen met al het afval dat ze onderweg verzamelden. Leg alle zakken voor hen klaar en laat ze zelf alles in de correcte zakken smijten.
Sidenote: speel onderweg zeker eens een fysiek spelletje zoals Dikke Berta zodat ze wat energie kunnen lossen.
VARIATIE(S) OP HET SPEL
In plaats van alle kinderen tezamen afval te laten verzamelen, kan je ze op voorhand in groepjes van drie opdelen en samen afval laten verzamelen. Op het einde moeten ze om ter meest stukken afval in de correcte zak smijten. Als groep A 22 stuks afval verzamelt en er 17 in de goede zak doet en groep B vind slechts 18 stuks maar sorteert wel alles juist; dan wint B. Zo heb je ook al groepen voor bij het quizje.