Ronde van het *naam meer*

Mathijs Vanrespaille

Ronde van het *naam meer*

Doel:

De groepjes moeten opdrachten vervullen tot ze elkaar inhalen, samengevoegd worden en 1 grote groep worden.

Duur:

1 tot 2 uur

Doelgroep
Piep
Aantal deelnemers
Aantal deelnemers: 9 tot oneindig
Aantal begeleiders
Aantal begeleiders: 4 tot oneindig
Terrein
Natuur, Stad
Seizoen
Lente, Zomer, Herfst

SPELVERLOOP

Plaats op drie (of meer) verschillende locaties een begeleider als postje zodat de te wandelen afstand tussen elk postje even groot is.

Deel de piepers op in drie (of meer) groepjes en laat hen wachten bij één van de begeleiderspostjes tot het spel start. Het startmoment coördineer je best door elke begeleiderspost een wekker te laten zetten op een vooraf afgesproken uur. Zodra het spel start krijgen de piepers van hun postje een opdrachtje dat ze zo snel mogelijk uitvoeren. Wanneer ze daarmee klaar zijn mogen ze beginnen te wandelen naar het volgende postje. Wanneer ze de volgende zittende begeleider zien, moeten ze weer een opdracht doen en zo verder en zo voort. De drie groepjes proberen elkaar in te halen. Zodra een groepje een ander inhaalt, smelten ze samen in één nieuwe, grotere groep die voor de rest van het spel samenwerken. Dit gaat door tot alle piepers weer in één grote groep zitten. 

Intussen loopt (of fietst of zo) er ook een boeman rond die probeert iemand van een groepje te tikken. Zodra dat gelukt is, moet dat groepje onderweg naar het volgende postje constant iets doen dat hen vertraagt. Wat voorbeeldjes zijn achteruit wandelen tot het volgende postje, het getikte kind constant op iemands rug dragen...

 

 

ZORG ERVOOR DAT ALLE POSTJES EN GROEPJES JE TELEFOONNUMMER HEBBEN!!!

De postjes kunnen de lengte van het spel wat beïnvloeden door groepjes kortere of langere opdrachten te geven. De boeman kan iets gelijkaardigs doen door de voorste of achterste groepen te targetten.

 

VARIATIE(S) OP HET SPEL

Je kan zonder de boeman werken of er net meer toevoegen.

De locatie hoeft niet per se een meer te zijn. Een park of stadsblok of iets anders waar je een voldoende lang en duidelijk herkenbaar pad hebt. 

 

PS: Dit spel werkt prima als startdagspel. Speel dan zeker wat kennismakingsspellen vooraf. Je kan ook wat opdrachtjes omtrent kennismaking in de tocht steken dan.