Regenboogpissebeddenspel
Eveline Van Den Steen
Doel:
Alle kleuren verdienen door opdrachten te vervullen, de regenboogpissebed vervolledigen en zo de donderclan terug de regenboogclan te maken.
Duur:
2 uur
- Doelgroep
- Piep
- Aantal deelnemers
- Aantal deelnemers: 5 tot 25
- Aantal begeleiders
- Aantal begeleiders: 3 tot 8
- Thema
- Natuur
- Terrein
- Natuur
- Seizoen
- Zomer, Winter, Lente, Herfst
- Benodigdheden
- Karton met pissed op getekend, 7 kleurpotloden in de kleuren van de regenboog, Natuurstudiegerief, Pissebeddenmeter met wasknijper, Voedselkaartjes, Eventueel verkleedkleren voor leiding die pissebed speelt
THEMA EN VERHAALLIJN
De donderclan is een clan van grijze pissebedden. Vroeger heette deze clan echter de regenboogclan en hadden de pissebedden alle kleuren van de regenboog. Maar doordat er ruzie was binnen de clan, de pissebedden zich slecht gedroegen naar andere bodemdiertjes toe en zelfs hun heilige totem weggeroofd werd, verloren de pissebedden hun regenboogkleuren. Sindsdien zijn alle pissebedden grijs en heet de pissebeddenclan de donderclan.
Aan het hoofd van deze clan staat de opperpissebed en die heeft een leerling die binnenkort de nieuwe opperpissebed moet worden. Maar er is een probleem... De leerling vindt grijs helemaal geen leuke kleur en weigert opperpissebed te worden als hij geen regenboogkleuren heeft. Daarom ging de opperpissebed in zijn oude boeken op zoek naar een manier om de regenboogkleuren terug te krijgen en terug de regenboogclan te worden. Hij vond een manier, maar de hulp van de piepers is hierbij nodig!
SPELVERLOOP
GROTE LIJNEN
De piepers krijgen een pissebed getekend op grijs karton. De bedoeling is dat ze tijdens het spel potloden verdienen in alle kleuren van de regenboog. Dit doen ze door een aantal opdrachten tot een goed einde te brengen. Na een opdracht krijgen ze telkens één of twee kleurpotloden en mogen ze een stukje van de pissebed inkleuren. Als de pissebed ingekleurd is in alle kleuren van de regenboog, wordt de donderclan terug de regenboogclan. De leerling-opperpissebed is dan terug gelukkig en kan de nieuwe opperpissebed worden en we zijn allemaal blij :))
OPDRACHT 1: KENNISMAKINGSSPELLETJES
De pissebedden verloren hun kleur o.a. omdat ze elkaar niet goed genoeg kenden en veel ruzie maakten. De piepers leren elkaar kennen met enkele kennismakingsspelletjes zodat ze op die manier een clan zonder ruzie worden.
Namenrondje: iedereen zegt zijn naam, zijn lievelingsdier en de kleur die het coolste zou zijn als een pissebed die kleur zou hebben; daarna doe je een rondje waarbij iedereen de naam van zijn linkerbuur zegt
Er ligt een voorwerp (pull ofzo) in het midden en iedereen gaat in een cirkel staan met 1 persoon in het midden. Die persoon zegt zijn naam en een eigenschap van zichzelf en iedereen die die eigenschap ook heeft, moet het voorwerp gaan tikken en een nieuwe plaats zoeken. De persoon die in het midden staat, probeert ook een plaats in de cirkel te bemachtigen. Uiteindelijk blijft er dan 1 iemand over die geen nieuwe plaats vindt. Die zegt opnieuw zijn naam en een eigenschap van zichzelf. Dit doe je een aantal keer na elkaar.
Pang met namen zeggen ipv ‘pang’ zeggen.
Vertrouwensspelletje: iedereen gaat in een cirkel dicht bij elkaar staan en gaat dan tegelijk op elkaars schoot zitten. Als het lukt om een zitkring te vormen (of iets dat erop lijkt), krijgen de piepers een kleurpotlood. Je kan dit inkleden door ze in ovaal (de vorm van een pissebed) te laten staan en te zeggen dat je een zitpissebed ipv een zitkring gaat maken.
OPDRACHT 2: NATUURSTUDIE
Een andere reden waarom de pissebedden hun kleuren waren verloren, is omdat ze onvriendelijk waren tegen de andere bodemdiertjes en hen zelfs niet meer kenden. De piepers tonen dat zij de natuur wel kennen!
Er is een pissebeddenmeter die aanduid in welk levensstadium de pissebed zit. Dit kan bv. een versierd stuk karton zijn met 30 vakjes boven elkaar. De leerling-opperpissebed moet helemaal volwassen worden, dus we moeten tot bovenaan geraken. Dit wordt gedaan door verschillende soorten planten, dieren of paddenstoelen te determineren en een wasknijper bij elke gevonden soort een stapje hoger te zetten. Moedig ze aan om ook naar pissebedden op zoek te gaan. Wanneer de piepers 30 soorten hebben gevonden, is de pissebed volwassen en krijgen ze 2 kleurpotloden.
Pissenbeddenweetje: een pissebed wordt geboren als minipissebed en kan wel 10 keer vervellen tot hij groot genoeg is. Elke vervelling gebeurt in 2 keer: eerst vervelt het achterste deel en pas wanneer dit nieuwe schild hard is geworden, vervelt het voorste deel. Op die manier heeft de pissebed altijd maar 1 kwetsbaardere kant en verdampt er minder water in 1 keer door de zacht kant. De pissenbeddenmeter in het spel telt 30 levensstadia: 10 vervellingen die in 3 zijn opgedeeld (eerst vervelling van de achterkant, dan vervelling van de voorkant en ten slotte de pissebed die volledig vervelt is).
Als je veel piepers hebt, kan je ze in groepjes opdelen en met hun groepje soorten laten determineren.
OPDRACHT 3: TOTEM HEROVEREN
Om terug de regenboogclan te kunnen worden, moeten de pissebedden hun heilige totem terug hebben. Deze totem werd veroverd door lijsters (vijanden van pissebedden). De leiding spelen de lijsters en de totem is bv. een voorwerp dat je vindt in de omgeving (bv. coole steen of tak). De piepers moeten dus dit voorwerp veroveren van de leiding. De leiding kan met 35 voedselkaartjes omgekocht worden om de totem terug te geven.
In het begin maken zowel leiding als piepers een kamp waar ze al hun voedselkaartjes verzamelen. De piepers krijgen op het begin 10 voedselkaartjes, ze kunnen er extra verdienen op 2 manieren:
De eerste manier is door bij een rondlopend opdrachtenpostje een opdracht uit te voeren. Als ze hierin slagen, krijgen ze een voedselkaartje.
De tweede manier is door het kamp van de leiding binnen te dringen. Als dit lukt, krijgen ze een extra voedselkaartje. Iedereen die aanvalt, moet altijd met minstens 1 voedselkaartje rondlopen. Leiding kan piepers tegenhouden door ze tikken. Als een pieper getikt wordt, doe je blad-steen-schaar. Wie verliest, geeft zijn voedselkaartje af aan de winnaar en moet terug naar zijn kamp om een nieuw voedselkaartje te halen.
Er is ook een alleseter (aka boeman). Die mag iedereen tikken en wie getikt is, moet een voedselkaartje afgeven. (Hiermee kan je de duur van het spel manipuleren: als het te snel gaat, moet de boeman meer tikken; als het te traag gaat, moet de boeman minder tikken of zelfs weggelaten worden.)
Verdeling van de leiding: 1 of 2 in het kamp van de piepers, 1 boeman, 1 opdrachtenpostje en de rest in het kamp van de leiding.
Wanneer de piepers 35 voedselkaartjes verzameld hebben, gaan ze naar het kamp en kopen ze de leiding om om de totem terug te geven in ruil voor de voedselkaartjes. Ze krijgen dan ook 2 kleurpotloden.
Dit spel werd oorspronkelijk gemaakt voor een activiteit met ongeveer 8 leiding en 15 piepers. Als je minder leiding hebt, kan je dit deel een beetje aanpassen (bv. voedselkaartjes verstoppen die de piepers dan moeten zoeken en naar een centraal punt moeten brengen zonder getikt te worden). Ook het aantal voedselkaartjes dat de piepers op het begin krijgen en dat ze moeten verzamelen, pas je best aan als je veel meer of minder piepers hebt.
OPDRACHT 4: PISSEBEDDENQUIZ
Als laatste moeten de piepers bewijzen dat ze genoeg kennis hebben over pissebedden in een kleine quiz. Ze worden hiervoor in 2 groepen verdeeld die het tegen elkaar opnemen. Op het einde is het de bedoeling dat elke groep goed zijn best gedaan heeft en dat ze allebei een kleurpotlood krijgen.
Als je veel piepers hebt, kan je ze in meer dan 2 groepjes verdelen.
Om op een vraag te mogen antwoorden, moet er van de groep eerst een pieper 3 toertjes om zijn as draaien, 5 keer springen en 2 keer rollen. Daarna loopt hij tot aan een leiding die een stukje verder staat met een pull ofzo. De groep van pieper die als eerste de pull vastpakt, mag antwoorden. De vragen staan hieronder met het juiste antwoord in het vet (extra uitleg die je kan vertellen nadat het antwoord is gegeven staat schuin).
1. Tot welke groep dieren behoren pissebedden?
insecten
kreeftachtigen (de meeste kreeftachtigen leven in het water, maar pissebedden stammen dan ook af van dieren die in het water leven)
spinachtigen
2. Hoeveel poten heeft een pissebed?
6
10
14
3. Hoe ademen pissebedden?
door kieuwen (omdat kieuwen enkel goed werken in een vochtige omgeving, is uitdroging het grootste gevaar voor pissebedden, omdat ze in een droge omgeving niet goed kunnen ademen)
door longen
door hun huid
4. Er bestaan witte pissebedden.
juist (de mierenpissebed is een pissebeddensoort die wit is en onder de grond leeft)
fout
5. Hoeveel soorten pissebedden lever er in België?
de groepjes mogen overleggen, wie er het dichtste bij zit, wint
antwoord: 36
6. Waarom rollen oprolpissebedden zich op?
Ze doen dat om te slapen.
Dat is een comfortabele houding.
Ze doen dat om zich te verdedigen.
7. Hoe drinken pissebedden?
Met hun mond.
Niet, ze leven in een vochige omgeving en moeten dus niet drinken.
Door uitsteeksels achteraan hun lichaam. (met een moeilijk woord worden deze uitsteeksels uropoden genoemd)
8. Pissebedden stammen af van dieren die in het water leefden. Verzin een verhaaltje waarom de pissebedden het water verlieten en op het land kwamen leven. Het meest originele verhaal wint.
INKLEDING VAN HET SPEL
De persoon die het spel leidt, kan zich verkleden als opperpissebed (met bv. voelsprietjes die je kan maken van bv. pijpenragers, een wandelstok, een mantel...). Iemand kan zich ook verkleden als leerling en dan kan je het verhaal vertellen in de vorm van een toneeltje.
VARIATIE(S) OP HET SPEL
Je kan extra opdrachten toevoegen, opdrachten weglaten of opdrachten aanpassen. Dit is ook afhankelijk van het aantal leiding en het aantal piepers dat je hebt.