Red-het-bos-spel

Dorien Goossens

Red-het-bos-spel

Doel:

Bomen beschermen van een multinationalbedrijf die bomen willen kappen om het hout ervan te gebruiken in hun bedrijf.

Duur:

1u30 tot 3 uur

Doelgroep
Piep
Aantal deelnemers
Aantal deelnemers: 8 tot 50
Aantal begeleiders
Aantal begeleiders: 4 tot 23
Thema
Natuur, Milieu
Terrein
Natuur
Seizoen
Zomer, Winter, Lente, Herfst
Benodigdheden
Wol, Scharen

SPELVERLOOP

Er is een multinationalbedrijf dat bomen wil kappen om het hout te gebruiken in hun fabrieken. Ze gaan starten met 1 bepaalde boom en vanaf dat die geveld is, volgt de rest. Om die boom te beschermen tegen de fabriekmensen, gaan we hem bezetten. Om bij de centrale boom te geraken, wordt een spel gespeeld. Met koordjes verbinden de piepers hun kamp met de centrale boom.

  • 4 groepjes piepers (of meer/minder, miniumum 2 groepjes)

  • 4 startpunten/kampen/startboom --> piepers vertrekken van daaruit en krijgen een stukje touw/wol mee

  • 1 centrale boom --> elke groep moet hier om ter eerst geraken

  • 1 kennispostje (beetje verstopt) --> piepers moeten dit postje vinden en dan mogen ze een vooraf afgesproken tijd kijken naar de grote papieren, een met bomen (alfabetische lijst) en een met vogels (alfabetische lijst)

  • 1 houthakker --> hakt bomen om door er een rood touwtje rond te hangen

  • 1 multinationalmens --> kan zelf dingen doorknippen, of gevelde bomen terug bevrijden of extra bomen vellen --> Doet eigenlijk zijn goesting en kan zo het spel aanpassen en beïnvloeden. Gaat er een groepje te snel? Dan kan het multinationalmensje een stuk van de lange draad van de boom van dat groepje afknippen en dat aan een groepje geven dat minder ver staat.

  • 1 Dief --> Tikt de piepers en dan moeten ze hun touwtje afgeven en een nieuw gaan halen aan hun startboom

Piepers vertrekken uit hun eigen kamp met een touwtje op zak (van armlengte, de lengte kan je aanpassen wanneer het spel te snel of traag gaat). Als ze een andere pieper tikken, spelen ze vogelketting of bomenketting: de ene pieper moet een vogel/boom zeggen die begint met de eerste letter van de vogel/boom dat de andere pieper heeft gezegd; weten ze er geen na 5 seconden (ofzo), dan zijn ze verloren. Info over vogel- en bomennamen kunnen ze krijgen in het kennispostje waar ze naar lijsten van vogels en bomen mogen kijken als ze het postje vinden. De winnaar van het kettingspel krijgt het touwtje van de andere. Het touwtje kunnen ze vastknopen aan het touw van hun start/kampboom, richting de centrale boom. De verliezer moet terugkeren naar zijn kamp om een nieuw touwtje te halen. Ze mogen hun eigen touwtjes niet gebruiken om hun touw langer te maken.

Ze willen om ter snelste bij de centrale boom geraken.

Er loopt een multinationalmannetje die doet zijn eigen zin, dat kan positief of negatief voor je uitdraaien.

Er loopt ook een houthakker rond. De houthakker schakelt bomen uit door er een rood touwtje rond te binden.

Komt je groepje bij de centrale boom? Dan mag je barricades bouwen en protestslogans bedenken en in de boom klimmen om hem te bezetten. Zo zal de multinational en houthakker weggaan.
 

BENODIGDHEDEN

  • 5 bollen wol van verschillende kleuren (4 groepen en 1 houthakker)

  • 2 grote papieren met vogelnamen en boomnamen

  • Leiding (1 houthakker + 1 multinational + 1 kennispostjesmens + 1 dief + evt 4 leiding per groepje)

Maak je speelveld niet té groot...

INKLEDING VAN HET SPEL

Je kan de multinationalmens een pak laten aandoen. Je kan de houthakker ook verkleden, eventueel een bijl als assesoire?

VARIATIE(S) OP HET SPEL

Je kan altijd met meer of minder groepjes doen.
Je kan een gevangenis toevoegen.
Je kan andere dierenkettingen gebruiken.