Plastieksoepspel

Linde Verlooy

Plastieksoepspel

Doel:

Omgekeerd ganzenbord: de piepers beginnen als plastiekpion in het midden van het bord (= de plastieksoep) en proberen hier zo snel mogelijk uit te geraken. Onderweg moeten ze bij bepaalde vakjes bepaalde opdrachten uitvoeren en leren ze over de plastieksoep.
(Opmerking: dit spel was oorspronkelijk gemaakt voor op een kamp/weekend, maar is eventueel aanpasbaar voor een activiteit.)

Duur:

1 tot 2 uur

Doelgroep
Piep
Aantal deelnemers
8 tot 20
Aantal begeleiders
1 tot 5
Thema
Milieu
Terrein
Natuur, Stad, Binnen
Seizoen
Zomer, Winter, Lente, Herfst
Benodigdheden
Spelbord, Papier met uitgeschreven opdrachten per vakje (tenzij je een heel goed geheugen hebt), Plastiekafval, Dobbelste(e)n(en), Blauw (en grijs & groen) kleurpotlood

Voorbereiding

Maak een spelbord: draaikolk die begint in het midden en steeds naar buiten gaat (tekeningetjes op speciale vakjes maken het leuker).

Beplak alle "normale vakjes" (vakjes zonder opdracht) met afval. (Liefst afval dat je gemaakt hebt tijdens je kamp/weekend/met je afdeling/... of dat je ervoor samen verzameld hebt, dan is het een dichter-bij-je-bedshow)

Spelverloop

Intro:

Verzamel alle piepers & begeleiders rond het spelbord. Ze kunnen "Plastieksoepspel" lezen.
Laat de piepers aan het woord! Weten jullie wat de plastieksoep is? Wat kan je er over vertellen?


=> Enkele dingen om zeker te vermelden:

  • Andere termen zijn: Great Pacific Garbage Patch & Plastisfeer

  • grootte moeilijk te meten want zet uit maar +/- 3x Frankrijk

  • via rivieren komt er jaarlijks 8miljoen ton plastiek in zee
    (= de massa van +/- 1500 aziatische olifanten. Op dit moment leven er nog maar ong 3000, dus als er ipv plastiek olifanten in de zee terecht zouden komen, zouden ze over 2 jaar allemaal verdronken zijn!
    => als je dat weetje wilt gebruiken, controleer je best even op voorhand of het nog wel klopt )

  • Nog erger: 1g plastiek op het strand (nog droog) wordt 100gr op de zeebodem!

  • Een miljoen is een 1 met 6 nullen achter. Een ton = 1.000 kg en 1kg = 1.000g
    DUS "8 miljoen ton" = 8.000.000ton = 8.000.000.000kg = 8.000.000.000.000g en als dat in het water nog eens 100x zwaarder is, is dat dus 800.000.000.000.000g in het water!

Bronnen:"the new plastics economy" rapport (& video) van de Ellen MacArthur Foundation en de World Economic Forum, 2016; planetexperts.com 2017; ...
Recentere bronnen opzoeken is wel wetenschappelijk correcter!!

 

Begin & groepsopdeling:

Alle piepers nog samen.
"De plastieksoep is 10 meter diep (!)", opdracht: trek samen een foto waar je 10 meter lager kan kijken (vb: in een boom klimmen, van iets hoger een foto van de hudo trekken, een helling zoeken, ...)
=> als echt onmogelijk: laat de kinderen een boom/gebouw/... zoeken van 10 meter hoog.

Indeling groepen: ga allemaal om het snelst zitten, doe allemaal zo snel mogelijk 2 verschillende sokken aan, noem soorten afval tot je er geen meer bedenkt, … => 1e en laatste persoon worden telkens naar een groep gestuurd (let op behouden van evenwicht in groepsindeling; elke groep krijgt 1 begeleider; of niet, ook een optie)
=> maakt niet echt uit hoe, gewoon op een leuke manier groepen verdelen; +/- 4 mensen in een groep (kunnen zowel begeleiders als piepers zijn)

De groepen moeten nu op zoek naar een stukje plastiekafval dat niet thuishoort waar het is. Dit wordt hun pion die in het midden van het bord start. De groep die als eerste terug is, mag als eerste gooien. Daarna gaat het de klok rond.

Spelbord & opdrachten:

Op speciale vakjes (voorbeelden in tabel hieronder), is er een opdracht.
"Normale vakjes" kregen een stukje plastiek. Teams die hier passeren, mogen dat stukje plastiek met zich meenemen naar de finish.

(hier: totaal = 30 vakjes, op 31 zijn ze in de vuilbak, of eigenlijk in de recycling/upcycling, want da's nog beter!)

Vakje

Gebeurtenis

1

Kies samen met je team een stuk afval dat ze uit de plastieksoep willen halen. Dit wordt hun pion.

4

Kleur een volledige hoek van het spelbord blauw (je mag pas weer gooien als het af is)

5

Jullie zitten in de plastiekSOEP. Ga vragen aan de foer of jullie met iets kunnen helpen.

7

Dankzij een windmolenpark een eindje verder op zee, komen jullie in een stroomversnelling, je mag naar vakje 17!

10

Je bent in een draaikolk terechtgekomen! Ga terug naar start

14

Plastiek zelf is (zolang het groot genoeg is) niet schadelijk alleen trekt het chemicaliën aan die wel slecht zijn. Zet je pion in dit glazen potje zodat je geen chemicaliën meer aantrekt & gooi nog een keer.

17

O-oh, tegenstroom, ga terug naar vakje 7

21

Je bent de reis begonnen als “pion”, maar onderweg werd je steeds kleiner. Eerst macroplastiek, daarna microplastiek en nu nanoplastiek. Nanoplastiek is het meest schadelijk voor het milieu! (doordat het zo klein is, kunnen dieren het opeten en beweegt het zich ook makkelijker door de oceaan)
Ga terug naar 11 en probeer een betere manier te bedenken om hier uit te geraken!

23

Oh kijk, een stukje zeewier!
ga met je team 5 plantjes determineren. Je mag pas weer gooien als het gelukt is.

25

Kans: haal een briefje uit de envelop. Je mag nu ofwel 2 stappen vooruit, ofwel moet je er 2 achteruit.

26

Dode vissen; wist je dat er tegen 2050 meer kilo plastiek dan vis in de oceaan zal zijn als we op deze manier verder doen?
Sla een beurt over om te rouwen om de vissen!

29

De helft van het plastiekafval ter wereld is maar 1x gebruikt geweest.
Het zou beter zijn als we minder plastiek gebruikten, dingen hergebruikten of als we manieren bedachten om afval te hergebruiken voor iets nieuws.
Bedenk een manier waarop je jullie pion zou kunnen hergebruiken.

Einde & puntentelling

(Als je een puntentelling doet. Kan ook zonder!)

Het team dat als eerste bij het einde is (exact er op, of gewoon voorbij het laatste vakje, zie variaties), krijgt 10 punten, het volgende 6, het volgende 3, ... (afhankelijk van het aantal teams). Verder krijgen ze per meegebracht stuk plastiek (door op vakjes zonder opdracht te komen) ook een punt. Hun pion zelf is ook van plastiek en levert dus ook een punt op!

Variatie(s) op het spel

Ingewikkelde dobbelsteen (goed om de duur van het spel te manipuleren):
Wie een oneven aantal ogen dobbelt, zet gewoon zijn eigen pion vooruit. Wie een even aantal dobbelt, zet zijn eigen groep de helft van het aantal ogen vooruit, en zet met de andere helft een andere groep voor- of achteruit. (vb: Groep Roze gooit 6 en mag dus zelf 3 vakjes vooruit maar gebruikt de overige 3 om Groep Oranje 3 vakjes achteruit te zetten - als Groep Oranje daardoor op een speciaal vakje terechtkomt, gebeurt er niets met hen, Groep Roze voert wel de opdracht van hun team uit).
(Goed als het te makkelijk is of te snel gaat)
=> extra variatie hierop: je mag met je overige ogen enkel andere groepen vooruit zetten (als het sneller moet gaan)

Opdrachten bijmaken
Groepjes die op een leeg vakje komen (waar de plastiek al weggehaald is door een groepjes ervoor), mogen een opdracht verzinnen voor andere groepjes die op hetzelfde vakje terechtkomen.

Punten geven voor oprachten
Een mogelijkheid

Zonder punten
Want dat is ook een optie!

De finish: exact vs. goed genoeg
Het exacte aantal ogen gooien om op het laatste vakje te komen versus voldoende om er op of voorbij te geraken (de klassieke ganzenborddiscussie).