Palmopolie
Lotte Rohde
Doel:
De piepers worden verdeeld in 4 a 5 groepjes. Met hun groepje vormen ze een multinational. Hun doel is zoveel mogelijk geldbriefjes te verzamelen tegen het einde van het spel.
Duur:
2 tot 3uur
- Doelgroep
- Piep
- Aantal deelnemers
- Aantal deelnemers: 6 tot 50
- Aantal begeleiders
- Aantal begeleiders: 6 tot 9000
- Thema
- Milieu
- Terrein
- Natuur
- Seizoen
- Zomer, Winter, Lente, Herfst
- Benodigdheden
- Zie lijst
DOEL VAN HET SPEL
De piepers worden verdeeld in 4 a 5 groepjes. Met hun groepje vormen ze een multinational. Hun doel is zoveel mogelijk geldbriefjes te verzamelen tegen het einde van het spel. Dit doen ze als volgt:
Regenwoud opkopen
Regenwoud kappen en plantages aanleggen
Olie winnen uit hun plantages
Olie inruilen voor afgewerkte producten in fabrieken
Afgewerkte producten verkopen aan de rondlopende consumenten
Het geld bijhouden of eventueel investeren in extra palmolieplantages
Bijkomend: inspecteurs (zie later)
Hun startbudget bedraagt 2 geldbriefjes. Ook beginnen ze reeds met 1 palmolieplantage.
OVERZICHT POSTJES
REGENWOUD OPKOPEN EN KAPPEN + OLIE WINNEN IN PALMOLIEPLANTAGES
Dit is een vrij zichtbare, centrale post. Piepers komen met hun volledige groep. Mogelijke acties:
1 geldbriefje in ruil voor een nieuw stuk bos ( 1 vakje van het regenwoudkarton)
een opdrachtje uitvoeren om opgekochte stukken te ontbossen en er een palmolieplantage aan te leggen.
een opdrachtje uitvoeren om oliekaartjes te verdienen; na de opdracht dobbelen ze met de dobbelsteen:
aantal oliekaartjes = hun aantal plantages x gegooide aantal met dobbelsteen
Er mogen eventueel meerdere groepjes tegelijk, maar max. 1 per leiding
Ze mogen de drie acties na elkaar uitvoeren (vb. nieuw bos kopen, ontbossen en olie winnen), maar niet meerdere keren na elkaar olie winnen.
Benodigd materiaal: ca. 2 leiding, karton met regenwoudvakjes, oliekaartjes, dobbelsteen
DE DRIE FABRIEKEN
De fabrieken zijn 3 verschillende postjes, die wat meer verstopt zitten. Piepers komen met hun volledige groep. Ze voeren een opdrachtje uit. Vervolgens kunnen ze zoveel oliekaartjes als ze willen inruilen voor de productkaartjes.
Fabriek 1: voedingsproducten (pizza, koekjes,β¦) = 6 oliekaartjes (milieuvriendelijk: 12 oliekaartjes)
Fabriek 2: tandpasta = 11 oliekaartjes (milieuvriendelijk: 17 oliekaartjes)
Fabriek 3: shampoo = 16 oliekaartjes (milieuvriendelijk: 22 oliekaartjes)
! Sommige producten vergen meer olie. Ze zijn echter ook meer waard. In elke fabriek wordt er maar 1 soort product aangeboden.
! Piepers kunnen ervoor kiezen om hun producten milieuvriendelijk te vervaardigen. Dit kost meer oliekaartjes (+6) , maar dan zijn ze wel veilig voor inspecteurs (zie later). De kaartjes met een rode rand zijn niet milieuvriendelijk, die met een groene rand wel.
DE CONSUMENTEN
Leiding (1 a 2) die rondloopt (duidelijk herkenbaar, bv. door groene fluohes-cape). Worden getikt door 1 pieper van de groep; nu kunnen ze al hun producten inwisselen voor geldbriefjes.
Voedingsproducten (pizza, koekjes) = 1 geldbriefje
Tandpasta = 2 geldbriefjes
Shampoo = 3 geldbriefjes
! Ze krijgen dus niet meer geld voor milieuvriendelijke producten
INSPECTEURS
Leiding (1 a 2) die rondloopt (duidelijk herkenbaar, bv. door fluohesjes, maar ander kleur dan consumenten).
Tikken de piepers (1 pieper van een groep is voldoende). Ze controleren of hun producten milieuvriendelijk zijn vervaardigd. De groep moet alle milieuonvriendelijke producten die ze heeft, afgeven (en niet enkel de kaartjes die de getikte pieper heeft). Ze moeten dus alle productkaartjes met een rode rand afgeven, die met een groene rand mogen ze houden.
De productie van milieuvriendelijke producten kost dus meer, maar ze kunnen niet worden afgepakt door inspecteurs.
In de postjes zelf, zijn groepjes veilig voor inspecteurs.
MATERIAAL
- regenwoud karton (karton met vakjes op, die je kan inkleuren)
- oliekaartjes, productkaartjes, geldbriefjes (vind je hierzo!) --> let wel: de productkaartjes moet je na het printen zelf nog een rode/groene rand geven!
- fluohesjes voor de inspecteurs, iets anders herkenbaars voor de consumenten
- dobbelsteen