Op weg naar Sneeuwwitje
Erinn Laget
Doel:
Piepers zijn de dwergen en willen Sneeuw redden, ze moeten de weg naar haar maken. Maar sommige dwergen willen de heks helpen Sneeuw gevangen te houden door de weg te verbreken.
Duur:
2 tot 3 uur
- Doelgroep
- Piep, Ini
- Aantal deelnemers
- Aantal deelnemers: 12 tot 30
- Aantal begeleiders
- Aantal begeleiders: 3 tot 7
- Terrein
- Natuur, Stad, Binnen
- Benodigdheden
- Wegenkaarten, Opdrachten
SPELVERLOOP
- Voorbereiding: envelop met wegenkaarten en opdrachten per postje (evenveel als groepen of meer)
- Speldoel: Groep 1 en 2 : Sneeuwwitje verlossen
Groep 3: de weg naar Sneeuwwitje blokkeren, haar gevangen houden
- Begin: Elke groep begint met twee kaarten. Ze lopen naar postjes voor opdrachten.
- Spelregels:
Opdrachten dienen om kaarten te verdienen
Elke groep krijgt 2 kaarten om mee te beginnen. Tijdens het spel mogen ze er maar 3 in hun handen houden. Bij 4 moeten ze er één afleggen. Bij minder mag ook.
De saboteurploeg kan (rode) kaarten verdienen om de weg van de anderen te versperren. Om die (rode) kaarten te vernielen kunnen de kabouterploegen (groene) tegenkaarten verdienen.
- Einde: Als een weg naar Sneeuw gaat. Of als de kaarten/opdrachten/tijd/motivatie op zijn.
---> Gaat er een weg zonder versperringen naar Sneeuw? Dan hebben de kabouters gewonnen. If not, dan winnen de saboteurs.
INKLEDING VAN HET SPEL
Sneeuwwitje loopt in het bos en de heks biedt haar een appel aan. Ze weigert (geen bio appel ofzo). De heks vangt en ontvoert Sneeuw.
Twee/ drie dwergen praten: de één wilt Sneeuw gaan redden, de andere wilt de heks helpen.
UITLEG
Piepers zijn de dwergen en willen Sneeuw redden, ze moeten de weg naar haar maken. Maar sommige dwergen willen de heks helpen Sneeuw gevangen te houden door de weg te verbreken.
MOGELIJKSE GROEPSVERDELING:
Tik tak boem maar met een giftige appel. Iedereen in een kring, appel doorgeven. Als de leiding in het midden “giftige appel” roept wordt de pieper met de appel in zijn handen in groep 1 gestoken. Tweede afvaller in groep 2, etc.
VARIATIE(S) OP HET SPEL
Tikker die kaartjes wilt stelen, meer of minder groepen, ...
-Er kunnen twee jokers zijn: ondergrondse tunnels die de versperringen (rode kaarten) kunnen omzeilen.