Op weg naar Sneeuwwitje

Erinn Laget

Op weg naar Sneeuwwitje

Doel:

Piepers zijn de dwergen en willen Sneeuw redden, ze moeten de weg naar haar maken. Maar sommige dwergen willen de heks helpen Sneeuw gevangen te houden door de weg te verbreken.

Duur:

2 tot 3 uur

Doelgroep
Piep, Ini
Aantal deelnemers
Aantal deelnemers: 12 tot 30
Aantal begeleiders
Aantal begeleiders: 3 tot 7
Terrein
Natuur, Stad, Binnen
Benodigdheden
Wegenkaarten, Opdrachten

SPELVERLOOP

- Voorbereiding: envelop met wegenkaarten en opdrachten per postje (evenveel als groepen of meer)

- Speldoel: Groep 1 en 2 : Sneeuwwitje verlossen

                 Groep 3: de weg naar Sneeuwwitje blokkeren, haar gevangen houden

- Begin: Elke groep begint met twee kaarten. Ze lopen naar postjes voor opdrachten.

- Spelregels: 

  • Opdrachten dienen om kaarten te verdienen

  • Elke groep krijgt 2 kaarten om mee te beginnen. Tijdens het spel mogen ze er maar 3 in hun handen houden. Bij 4 moeten ze er één afleggen. Bij minder mag ook.

  • De saboteurploeg kan (rode) kaarten verdienen om de weg van de anderen te versperren. Om die (rode) kaarten te vernielen kunnen de kabouterploegen (groene) tegenkaarten verdienen. 

- Einde: Als een weg naar Sneeuw gaat. Of als de kaarten/opdrachten/tijd/motivatie op zijn.

     ---> Gaat er een weg zonder versperringen naar Sneeuw? Dan hebben de kabouters gewonnen. If not, dan winnen de saboteurs.

 

INKLEDING VAN HET SPEL

Sneeuwwitje loopt in het bos en de heks biedt haar een appel aan. Ze weigert (geen bio appel ofzo). De heks vangt en ontvoert Sneeuw.

Twee/ drie dwergen praten: de één wilt Sneeuw gaan redden, de andere wilt de heks helpen.

UITLEG 

Piepers zijn de dwergen en willen Sneeuw redden, ze moeten de weg naar haar maken. Maar sommige dwergen willen de heks helpen Sneeuw gevangen te houden door de weg te verbreken.

MOGELIJKSE GROEPSVERDELING:

Tik tak boem maar met een giftige appel. Iedereen in een kring, appel doorgeven. Als de leiding in het midden “giftige appel” roept wordt de pieper met de appel in zijn handen in groep 1 gestoken. Tweede afvaller in groep 2, etc.

 

VARIATIE(S) OP HET SPEL

Tikker die kaartjes wilt stelen, meer of minder groepen, ...

-Er kunnen twee jokers zijn: ondergrondse tunnels die de versperringen (rode kaarten) kunnen omzeilen.