Het Totalfabriekspel
JNM
Doel:
Zo veel mogelijk slechte, vervuilende, machines van je eigen fabriekje “groen” te maken. De fabriek die het snelste 5 machines groen maakt is gewonnen.
Duur:
1 tot 2 uur
- Doelgroep
- Piep
- Aantal deelnemers
- Aantal deelnemers: 10 tot 20
- Aantal begeleiders
- Aantal begeleiders: 3 tot 6
- Thema
- Milieu
- Terrein
- Binnen
- Seizoen
- Zomer, Winter, Lente, Herfst
- Benodigdheden
- Tafels, Stoelen, Touw/koord, 1 of 2 ballen, Papieren met "groen" erop, Opdrachtjes
DOEL
Jullie moeten goed samenwerken om met de vuile Total fabriek te concurreren. Dit doe je door zo veel mogelijk slechte, vervuilende, machines van je eigen fabriekje “groen” te maken. De fabriek die het snelste 5 machines groen maakt is gewonnen.
UITLEG
Je deelt de groep in 2. De twee groepen moeten een “fabriek” kiezen met vervuilende machines die ze groen moeten maken.
Door heel de opstelling elkaars hand vasthouden.
Als ze elkaars hand lossen moeten ze terug van het begin van de opstelling beginnen.
Je mag elkaar ook niet saboteren doorheen het spel.
Als een opdracht of raadsel niet lukt moet je terug naar de start
Als je geraakt wordt door een bal moet je ook terug naar de start
In het begin van de zaal/ veld is er en zone met tafels, stoelen en koorden waar ze door moeten kruipen met heel de groep. Ook duid je vanachter in je zaal of veld een “safe zone” aan. Als ze daar aankomen krijgen ze opdrachten of raadsels. Die goed opgelost krijgen ze een groene fiche die ze moeten ophangen aan hun machine waardoor het een groene machine wordt. Daarvoor is er een zone waar de slechte fabrieksbazen met een bal gooien naar de groepjes. Het spel eindigt als een fabriekje helemaal groen is dus alle 5 machines groen zijn. En de groep die dit als eerste doet is gewonnen en heeft de slechte fabrieksbazen verslaan.
Door: Britt, Tristan, Silke, LoÏc, Mats. BAC-cursisten Paas 2017
(Noot van de redactie: je kadert best goed waarom de Total fabriek vuil is. Zorg er eveneens voor dat er in je opdrachtjes een milieu-insteek is.)