Het op- naar-de- top spel

Emile Sonneveld

Het op- naar-de- top spel

Doel:

Zo snel mogelijk de hoogste schakel in de voedselketen worden m.a.w de leeuw.

Duur:

2 tot ∞ uur

Doelgroep
Piep
Aantal deelnemers
Aantal deelnemers: 10 tot 30
Aantal begeleiders
Aantal begeleiders: 5 tot 7
Thema
Natuur
Terrein
Natuur, Stad
Seizoen
Zomer, Winter, Lente, Herfst
Benodigdheden
Eventueel materiaal voor de opdrachten, Kaartjes per groep om de punten op te schrijven, Bal

1. Situatie

De piepers zitten in een dierenhiërarchie en moeten zo snel mogelijk omhoog raken om niet opgegeten te worden.

2. Doel

Zo snel mogelijk de hoogste schakel in de voedselketen worden m.a.w de leeuw.

3. Spelverloop

De groep piepers wordt verdeeld in gelijke groepen en krijgen een kaart voor hun opdrachtpunten. De leiders stellen zich op als postjes verspreid over het terrein. De groepen gaan samen naar deze postjes en moeten daar opdrachten uitvoeren, dit kunnen ook opdrachten/ wedstrijdjes tegen een andere groep zijn. Als de groep de opdracht goed uitvoert of wint krijgen ze een punt op hun kaartje. Elke groep begint als muis en het doel is om als eerste naar de top van de voedselketen (= leeuw) te raken. De piepers kunnen een schakel hoger komen door hun opdrachten te gaan inwisselen bij de centrale bank (een leider) die hen nog een laatste opdracht laat doen. Er zijn vijf schakels; muis, marter, slang, hyena en leeuw. Om een marter te worden moeten er twee opdrachten uitgevoerd worden, voor een slang hebben ze vier opdrachten nodig, voor een hyena zes en voor een leeuw acht. Telkens als een groep hun aantal opdrachten inwisselt bij de centrale bank, staat hun aantal opdrachten terug op nul. Er is ook een ekster in het spel, dat is een leider die rondloopt en de deelnemers aangooit met een bal. Als iemand geraakt wordt met de bal, raakt zijn/haar groep twee opdrachtpunten kwijt. Indien de groep geen opdrachtpunten heeft omdat die net hun punten hebben ingewisseld voor een dier, wordt deze groep gedegradeerd tot een lager dier. De groep die als eerste leeuw bereikt, wint. Om leeuw te worden kan de centrale bank een extra moeilijke opdracht geven.

4. Afspraken

  • Een groep mag niet twee keer na elkaar naar hetzelfde postje gaan  

  • Er mogen maximaal twee groepjes bij een postje staan.

Voorbeelden van opdrachten voor de postjes:

  • Binnen een bepaalde tijd zo vaak mogelijk pompen

  • Tegen elkaar zo mooi mogelijke menselijke piramide maken

  • Om het langst ergens aanhangen

  • Natuurvragen stellen

  • Raadsels geven

  • Touwtje springen

  • Zo veel mogelijk kleren aandoen bij een persoon

 

Door: Seppe, Rune, Hannes, Steve, Asger

(Noot van de redactie: eventueel kan je ook volledig voor inheemse dieren gaan, de sprong van marter naar slang naar hyena is nogal vreemd.)