Het grote NMBS spel - OBS editie

Fien De Corte

Het grote NMBS spel - OBS editie

Doel:

Het team die na een uurtje de meeste opdrachtjes heeft gedaan en de meeste kaartjes heeft verzameld wint!

Duur:

30 minuten tot 1 uur

Doelgroep
Piep, Ouders, Ini, Gewoon lid
Aantal deelnemers
Aantal deelnemers: 20 tot 100
Aantal begeleiders
Aantal begeleiders: 10 tot 15
Thema
Natuur, Beheer, Milieu, Broekzak
Terrein
Natuur
Seizoen
Zomer, Winter, Lente, Herfst
Benodigdheden
Kaartjes, Materiaal voor opdrachtjes

Doel

Dit spel is gemaakt voor de oudernamiddag van JNM-Onderstebovenschelde, om de ouders kennis te laten maken met de werking van de JNM. Een ideale JNM-introductie dus!

Je begint met uit te leggen dat JNM geen gewone jeugdbeweging is, maar dat wij bepaalde dingen heel belangrijk vinden. Dit spel is samen met de leden en de ouders, dus je kan uit de kinderen laten komen welke vier dingen wij allemaal doen/belangrijk in de JNM. JA! 

  1. Natuur

  2. Beheer

  3. Milieu

  4. Spel

En dat is ook wat we vandaag gaan doen: we gaan op zo een kort mogelijke tijd, zoveel mogelijk zotte JNM dingen doen. Het team die na een uurtje de meeste opdrachtjes heeft gedaan en de meeste kaartjes heeft verzameld = WINT!

SPELVERLOOP

Rollen:

  • 4 teams (elk 2 leiding): elk een onderdeel van JNM (Natuur, Beheer, Milieu, Spel --> NMBS)

    • Hier komen alle teams opdrachtjes doen: per 5 geef je 1 kaartje, per 10 2,... Of als ze heel erg hun best deden!

  • 1 centrale post (1 leiding): het bestuur/de leiding

    • Iedere keer dat ze een kaartje binnenbrengen, mogen ze de mastermind proberen. Als het hen lukt, krijgen ze 5 kaartjes bij bij ieder onderdeel!

  • 2 boemensen: slecht weer en een kapotte site

    • Tikken en kaartjes afpakken! 1 iemand van een groepje getikt = die moet de kaartjes afgeven, bescherm elkaar dus!

Verloop

De deelnemers worden verdeeld in vier groepen, gewoon at random. Laat ze zelf maar kiezen. Ze begeven zich naar de vier kampen, die elk op een deftige afstand van elkaar liggen, ongeveer in een vierkant. De centrale post zet zich ergens, nu ja, centraal hé.

De deelnemers moeten zoveel mogelijk opdrachten gaan doen (en dus kaartjes verzamelen bij iedere opdracht) in de verschillende kampen, ook bij hun eigen kamp! Let op: een opdracht moeten ze met minstens 6 doen, als ze met meer zijn, kan het zelfs zijn dat ze extra kaartjes krijgen!

Als ze een kaartje hebben (of meerdere) brengen zie die naar de centrale post in veiligheid. De centrale houdt bij hoeveel ieder team heeft. Ze moeten oppassen van de boemensen!

  • Extra bij de centrale: iedere keer dat ze een kaartje binnenbrengen, mogen ze een mastermind-opdracht uitvoeren. Het moment dat ze die juist hebben, wordt hun huidige aantal kaartjes verdubbeld. 

Het spel stopt op een bepaald moment, na een uurtje ofzo.

Einddoel

De deelnemers moeten zoveel mogelijk opdrachtjes doen om zoveel mogelijk bij te leren en te bouwen aan het zijn van een échte JNMer, met kennis over alle onderdelen. En dat samen in een team, want JNM doe je niet alleen.

 

INKLEDING VAN HET SPEL

Dit spel is gemaakt voor de oudernamiddag van JNM-Onderstebovenschelde, om de ouders kennis te laten maken met de werking van de JNM. Een ideale JNM-introductie dus!

De vier teams stellen elk een belangrijk onderdeel van JNM voor: Natuur, Beheer, Milieu en Spel. De centrale post stelt de leiding/het bestuur voor. In ieder team doen ze opdrachten die passen bij dat onderdeel. Bij de centrale post doen ze een mastermind en proberen ze de leiding te koppelen aan hun hobby of kenmerk.

Pas op voor de Boemensen: die zijn slecht weer of een kapotte site!

 

OPDRACHTJES

NATUUR 

  • Beeld een inheems dier uit (duif, canadese gans, vos, eikelmuis,..) en dan moet de rest raden. → kan je meerdere keren gebruiken.

  • Natuurkunst → schrijf jnm met natuurmateriaal

  • Dierenketting 

  • Bouw een dam, want bevers houden van dammen + goed voor verzameling natuurdingen

  • Denneappeldans (ipv stoelendans)

  • Natuurstudie: → gebruik waterdingen!

    • Determineer 5 dingen/zoek 5 dingen waarvan je de naam weet

    • Adhv zoekkaarten 5 planten/waterplanten ofzo determineren

    • Vind 5 verschillende blaadjes

    • Vang een paar bodem diertjes in een loupepotje

    • Eet allemaal min 1 iets eetbaars uit het wild

  • Zoek een spin, zet ze op je hand en kom ze tonen

  • Beeld de paringsdans van de Grutto uit (zelf te verzinnen)

  • Zoek een insect dat je nog nooit hebt gezien en verzin er een naam voor

MILIEU

  • Klimaatslogan maken

  • Klimaatlied maken

  • Vind 3 afvaldingetjes → vuilzak

  • Noem vijf dingen waarmee je milieuvriendelijker kan zijn 

  • Noem vijf vegetarische gerechten

  • Geef een speech van 1 min zonder euh over een specifiek thema 

  • Tik-tak Boem (kernramp)


 

BEHEER

  • Beeld bosmaaien uit (met 2!!)

  • Beeld rieken en rijven uit

  • Word met het hele groepje een tractor

  • Verbind werktuig met beheerswerk

  • Verschil wilg + knotwilg 

  • Hoe help je de grutto in de kalkense meerssen?

  • Wat kan je in je tuin doen om meer biodiversiteit te creëren?

  • Ga 5 min met z’n allen zagen/neuten tegen een boom, zodat die hopelijk omvalt.

  • Tikkertje houthakker (ga met je armen gekruist staan als je getikt bent, bevrijden kan door armen open te ‘hakken’)

  • Toolkennis: zoek een dood stuk hout en kerf er JNM OBS in → opinel

  • Accidentje tijdens het werken: leg correct een verband aan bij de begeleiding

  • Noem 5 exotische soorten die onze inheemse natuur bedreigen

  • Beeld 3 grote grazers uit (schaap, Schotse hooglander, Konikpaard)

SPEL

  • Doe haasje over voor 20meter

  • Pyramide maken met iedereen

  • Doe een parcours

  • Schipper mag ik overvaren → kruiwagentje

  • Klim allemaal in een boom

  • X aantal benen en x aantal handen op de grond

  • 1,2,3 tikkertje

  • Thijs tekenen met takken

  • Help elkaar over een touwtje → teambuilding!

  • Doe de finale van pang met een ander groepje, wie wint krijg een kaartje

  • Leg 3 verschillende knopen → touw

  • Gorgel een liedje → beker water

  • Baken met takjes een halve vierkante meter af, ga hier met je hele groepje in staan

  • Speel naaimachientje (iedereen moet een keer door zijn gekropen)

  • Raak vanop 15 meter een paal met de frisbee

  • Hou een stok tegen je lichaam geklemd, hou je kin tegen de stok en kijk omhoog. Draai nu 10 rondjes, leg de stok op de grond en probeer over de stok te springen