Handel in de Wijde Wereld
Hanne Bergers
Doel:
Het doel van het spel is om zo veel mogelijk verschillende producten te verzamelen (en alle samengestelde producten).
Duur:
1u30
- Doelgroep
- Piep
- Aantal deelnemers
- Aantal deelnemers: 20 tot 40
- Aantal begeleiders
- Aantal begeleiders: 3 tot 6
- Thema
- Milieu
- Terrein
- Natuur, Stad, Binnen
- Seizoen
- Zomer, Winter, Lente, Herfst
- Benodigdheden
- Spelbord, Nummerkaartjes, Materiaalkaartjes, Pionnen, Gebeurteniskaarten, Monopolygeld
Spelverloop
Het spel wordt in verschillende kleine groepjes gespeeld van 2 tot 4 piepers. Elk groepje vertegenwoordigt een land met zijn eigen exportproducten. Tijdens het spel moeten ze zich voortbewegen op een spelbord om met elkaar handel te kunnen drijven en om samengestelde producten te kunnen maken.
Begin van het spel
Op voorhand verdeel je de kaartjes per land en verstop je de nummerkaartjes.
Begin het spel met een inleiding. Wat zijn producten? ...
Waar komen ze vandaan? ... (Kies zelf een beetje wat je zegt en speel in op de antwoorden van de kinderen.)
Veel producten die wij gebruiken komen van andere landen. Wij voeren dus handel met andere landen.
Vertel de piepers dat we dat gaan naspelen op kleine schaal.
Je kan in je inkleding zo zot gaan als je wil (bv. verkleden op zijn stereotiepst per land ofzo.)
Daarna begin je met de speluitleg (zie hieronder).
Je verdeelt de piepers in groepjes van 2 tot 4 piepers (of laat ze zelf kiezen). Je geeft elk groepje een land en een stapeltje exportproducten.
Achteraf (dus na het spel) heb ik ook nog een kringgesprek gevoerd met de piepers. Ze mochten hun lievelingsspul meenemen en daar over vertellen. Dan hebben we ook besproken waar het gemaakt werd en van wat het allemaal gemaakt was. Je kan dan ook bespreken of het altijd wel zo goed is dat producten van zo ver komen en waarom (vervoer enzo).
Spelverloop
Dus: Elk land heeft zijn eigen producten (zie lijst onderaan). Om een samengesteld product te maken, moet je eerst alle nodige ingrediënten verzamelen. Dit doe je door handel te drijven met andere landen. Je kan handel drijven met een land naar keuze als je op een handelvakje terecht komt. Je kan ook handel voeren als je samen met een bepaald land op een vakje terecht komt. Om te handelen ga je altijd naar het handelpostje. (Zo blijven de piepers niet rond het bord staan. Dit postje kan bemand worden door leiding om het in het oog te houden en in goede banen te lijden, maar is niet per se nodig.) Piepers kunnen zelf kiezen hoeveel geld ze willen geven/vragen voor producten. Je kan ook een lijst samenstellen als je ze niet vertrouwt.
Als je alle ingrediënten verzameld hebt en je staat op een fabrieksvakje op het spelbord, kan je naar het postje fabriek gaan. Hier staat een begeleiding. Met deze begeleiding kan je je ingrediënten ruilen voor een samengesteld product.
Daarnaast zijn er ook nog gebeurteniskaarten die voor geldwinst/verlies en dergelijke kunnen zorgen. (voorbeelden: zie hieronder)
Om voorruit te geraken op het spelbord, moet je niet met een dobbelsteen gooien, maar moeten ze een kaartje met een nummer (1tot6) gaan zoeken en inruilen bij de begeleiding aan het bord. (Opniew, zodat er beweging in het spel zit en niet iedereen rond het bord blijft hangen.) Het kan dus zijn dat sommige groepjes meer vooruit gaan dan andere. Dat maakt op zich niet zo veel uit, want het bord is een soort cirkel (dus blijft doorgaaan zoals monopoly ofzo). Als ze voorbij start komen kan je ze eventueel wel weer geld geven om ze motivatie te geven om vooruit te gaan. Je hebt dus ook één begeleiding nodig die af en toe tijdens het spel opnieuw nummerkaartjes verstopt.
Je kiest zelf wanneer het spel stopt.
Variatie(s) op het spel
Er zijn nog veel mogelijkheden voor de piepers om vals te spelen (misschien ook niet erg :p )
Je zou dit kunnen verminderen door bv. een soort van bewijs kunnen meegeven dat ze mogen handel of fabriceren.
Met enkele aanpassingen is het spel ook wel mogelijk voor ini's.
Er kunnen heel wat variaties op het spelbord gemaalt worden bv. zoals in trivial persuit of zoals in risk, een wereldkaart waar ze de richting kunnen kiezen en vertrekken van eigenland... laat je fantasie gaan.
Extra materiaal: een wereldkaart om te laten zien waar ze zijn.
Bijlage 1: Landen + Producten
Land | Product |
---|---|
België | Prei, aardappelen, appels, plastic, wortelen |
Spanje | Appels, tomaten, appelsienen, kruiden, auto-onderdelen |
Duitsland | Auto-onderdelen, prei, aardappelen, kaas, eieren, plastic |
Verenigde staten van Amerika | uien, boter, wortelen, tomaten, aardappelen, suiker |
China | kledingfabriek, plastic, eieren, suiker, goud, auto-onderdelen |
Iran | Olie, kruiden, uien, tomaten, metaal |
Indonesië | Kledingfabriek, kruiden, katoen, rubber, prei, cacao |
West-Afrika | Cacao, goud, metaal, mango, kruiden |
Brazilië | Rubber, katoen, suiker, cacao, appelsien, olie |
Nieuw-zeeland | Kiwi’s, kaas, boter, metaal, eieren, goud |
Eindproducten:
soep: nodig: uien, kruiden, tomaten, prei, wortel
ovenschotel: nodig: aardappelen, kaas, prei, uien, eieren
taart: nodig: eieren, fruit, cacao, boter, suiker
kleding: nodig: katoen, kledingfabriek,
gsm: nodig: olie, metaal, plastic, goud
auto: olie, metaal, auto-onderdelen, rubber
Bijlage 2: Voorbeelden Gebeurteniskaarten
Je bent gepakt op zwarte handel: je verliest 500 euro
Je bouwt een extra fabriek in je land: Je betaalt 200 euro, maar je mag wel direct een product maken
Je brengt een nieuw product op de markt en het is heel populair: je verdient 1000 euro
Een boot met producten is gezonken: je verliest 5 willekeurige kaarten
...
Als je graag wil zien hoe ik het bord of kaartjes gemaakt heb, stuur me gerust een mailtje (bergershanne@gmail.com) of fb-berichtje ;)