Wanneer gebruik ik deze verzekering? 

De naam van de verzekering zegt het al, deze verzekering komt tussen wanneer een JNM’er gewond raakt. Ook voor een ongeval bij gebruik van gemotoriseerd materiaal (kettingzaag, bosmaaier, maaibalk) tijdens beheerwerken, komt de verzekering tussen. 

 

Wanneer komt deze verzekering niet tussen? 

Lichamelijke ongevallen die veroorzaakt worden onder invloed van alcohol of drugs zijn nooit verzekerd. Ook ziekte (een griepje bijvoorbeeld) is géén gevolg van een ongeval en is dus niet verzekerd. 

 

Wat dekt deze verzekering? 

De medische kosten die in de nomenclatuur van het RIZIV werden opgenomen, worden tot 100% gedekt. Bij andere kosten geldt een maximum per ongeval. 

Ook voor tandprothese, brilschade, vervoerskosten, begrafeniskosten…. gelden maxima. Wil je hier meer details over? Vraag dan even de huidige bedragen op via verzekeringen@jnm.be
 
Brillen worden bij de ‘verzekering Lichamelijke Ongevallen’ gezien als een ‘prothese’, dus als een noodzakelijk hulpmiddel. Hierdoor worden brillen bij deze verzekering wel terugbetaald. Maar enkel als er ook lichamelijke schade is. 

Bij de verzekering ‘Burgerlijke aansprakelijkheid’ worden brillen nooit vergoed. Dit zou de verzekering een fortuin kosten aangezien brillen heel fragiel zijn en vaak stuk gaan door het ravotten. En bedenk, wat de verzekering veel geld kost, kost de verzekeringnemer, JNM dus, ook veel geld. Die polis zou dus onbetaalbaar worden. 

Als je zelf op je bril gaat zitten wordt hij uiteraard ook niet terugbetaald. 

 

Procedure

Er gebeurt een ongeval? Ga zo snel mogelijk naar een arts of ziekenhuis, indien nodig met de ambulance. De gezondheid en het welzijn van het slachtoffer gaan voor, maar neem alvast een leeg verzekeringsformulier ‘Lichamelijke Ongevallen’ mee. 

Het slachtoffer wordt behandeld door een arts. Dokters, vooral in ziekenhuizen en vooral ’s nachts, werken snel en vullen niet graag formulieren in. Dring er toch op aan dat het voor de verzekering zeer belangrijk is. Het geneeskundig getuigschrift invullen, duurt maar een minuut. Je vindt het op de achterkant van het verzekeringsformulier. 

Slaagde de arts er toch in om je af te wimpelen? Of vergat je een formulier mee te nemen? Geef dan het formulier mee aan het slachtoffer. Die kan het laten invullen door de arts die de verdere behandeling op zich neemt of door de huisarts. Vraag de ouders dit formulier zo snel mogelijk naar het Bondssec te versturen. 

Deed de dokter braaf zijn werk? Ideaal! Zodra je kamp of activiteit achter de rug is, zorg je dat het ingevulde formulier zo snel mogelijk op het bondssec terechtkomt. Geef het mee met de materiaalverantwoordelijke of een frequente Bondssec-ganger of, en misschien veiliger, verstuur het per post naar: JNM-verzekeringen, Kortrijksepoortstraat 192, 9000 Gent of via verzekeringen@jnm.be.  

Een personeelslid controleert het formulier op volledigheid, vult ontbrekende dingen (polisnummer, identiteit verzekeringsnemer…) aan en dient het schadegeval in bij de verzekering. Op dat moment sturen we ook een brief naar het slachtoffer met de melding dat het formulier onderweg is naar de verzekering. De behandeling bij de verzekering kan een paar weken tot een paar maanden duren, afhankelijk van de drukte daar. Als de verzekering een beslissing neemt, brengen zij de verschillende partijen op de hoogte. 

 

Communicatie naar ouders 

Wanneer een deelnemer gewond raakt, verwittig je zo snel mogelijk de ouders. Dat doe je uiteraard nadat de situatie onder controle is en iedereen veilig. Bespreek met de ouders wie wat verder opvolgt en laat hen weten hoe ze je kunnen bereiken. 

Wijs de ouders erop dat het ongeval aangegeven wordt aan de verzekering. Van zodra het aangifteformulier op het bondssec toekomt, krijgen de ouders een mail met het dossiernummer en uitleg over het verdere verloop. 

De ouders betalen alle kosten (dokters- en  apotheekkosten) terug aan de begeleiding. Geef de ouders het doktersbewijs en alle facturen/bonnetjes. Vraag aan de ouders dat ze alle betalingen in het kader van het ongeval uitvoeren. Nadien gaan ze naar hun ziekenfonds. Van het ziekenfonds krijgen ze een deel terugbetaald (via de gewone ziekteverzekering). Van het deel dat niet terugbetaald wordt, vragen ze een bewijs. Dat bewijs moet naar de verzekeringsmaatschappij, met duidelijke vermelding van het dossiernummer en hun rekeningnummer, naar. De verzekeringsmaatschappij zal, indien het ongeval wordt erkend, dit bedrag terugbetalen. 

 

Verzekeringsformulier 

Deze handleiding kan je helpen bij het invullen van het verzekeringsformulier. Heb je toch nog vragen? Verzekeringen@jnm.be of 09/223 47 81 voor alle hulp!